söndag 21 augusti 2016

En liten tripp till

Hej på er!

Nu är semestern slut och jag har arbetat i drygt en vecka. Det är segt att starta upp terminen och jag tycker inte att kroppen egentligen har hunnit laddat tillräckligt med sol och värme. Det har varit en kall sommar med några få soliga veckor.

Innan vi hoppade ur semesterplaggen hann vi med en tripp till vårt grannland Danmark. Vädret var inte det bästa, det var soligt men kalla hårda vindar. Vi sov en natt i Göteborg och hann besöka Ostindiefararen och mysiga Majorna innan vi tog en tidig kväll.

Nästa dag tog vi morgonens första färja till Fredrikshamn.
 På den danska sidan åkte vi bil hela dagen, vi stannade en kort stund i Danmarks näst största stad, Aarhus, för lunch. Det är en fin stad vid havet och det märktes att staden rustas inför "Europa kulturhuvudstad 2017".

Första dagen spenderade vi naturligtvis på Legoland, barnen har pratat om det i ett par år och äntligen fick de besöka parken av lego, till och med pommes var i form av legoklossar. Vi kom dit när de öppnade och åkte när de stängde, vi var där i tio timmar. Det är fantastisk att se dessa städer och byggnader av lego, M ville stanna kvar och sommarjobba/bygga. Vi åkte en hel del attraktioner och vi var alla väldigt trötta när vi satte oss i bilen och åkte mot hotellet. Jag tycker att parken var väldigt bra, det fanns allt en barnfamilj behöver/vill ha. Det fanns många matställen för alla plånböcker, karuseller för stora och små, mycket fint utöver lego att se, varierande shopping och ett vattenland, dock är det dyrt att äta i Danmark och tyvärr är det inte rökfritt.
Den yngsta hade sett framemot Lego Friends heartlake city men blev tyvärr besviken, husen var smutsiga, i samma storlek som hon har hemma och barnen fick inte ens gå runt i staden. De fick titta på staden genom glasfönster eller stå och balansera på en trapp.

Köpenhamn.

Däremot tyckte den äldsta att slussar var intressanta och vi har lovat att besöka en här i Sverige. Vi stannade och tittade när en (lego)båt tog sig upp och ner för slussarna i Borensberg, ni vet den som finns med i "Göta kanal".
Imponerade.

Andra dagen var vi till Lalandia och badade i Aquadom, där åkte barnen vattenrutschkanor tills de såg ut som russin.  Vi passade också på att äta italiensk buffé i pizzan och ett tag kändes det nästan som att vi var i Italien, det konstgjorda himlen var blå och i bakgrunden stod en amfiteater. Vi hade gärna besökt vinterlandet också men tiden räckte inte till.
Sista dagen körde vi ca 70 mil, det blev segt och det var väldigt skönt att komma hem. Vi stannade i Fredrikshamn och besökte Palmestranden, även den är fejk men trevlig. Det finns en strandbar, snäckor och det är väldigt långgrund, det var bara palmerna som kändes lite felplacerade.

De sista två inläggen har bara handlat om resor. Det ska inte bli någon reseblogg, jag lovar 😊