lördag 5 november 2016

I slutet

 Vilket vinterlandskap vi har haft under veckan. Från en varm höst till en frostig vinter på några få dagar.

Hej på er!

Min ambition var att blogga lite under höstlovet men jag och mina bihålor har inte direkt varit sams. Nu blir det istället en sammanfattning av mitt lov.  

När jag hade endast två och en halvtimme kvar, av min arbetsvecka, innan lov fick jag "kasta in handduken" och gå hem. Det kan tyckas lite ynkligt att inte stå ut när det var så få timmar kvar men huvudet bultade och jag mådde lite illa och ville inte smitta alla andra innan lovet. När jag kom hem sov jag hela eftermiddagen och sedan kom barnen hem och då skulle den yngsta förberedas inför Halloweenfest nr 2 och då var det lika bra att intala sig själv att skjuta upp "sjukan".

På lördagen proppade jag i mig Alvedon och en halv flaska nässpray och åkte mot dalarna för lite shopping och bad. Det var en lyckad minitripp, solen sken och vi badade (spa), shoppade och åt god hotellfrukost.

När vi kom hem slappnade jag av och däckade i soffan, jag vilade mig genom en hel dag och sedan kom kylan, snön och frosten. Tanken var att vi skulle kratta vår trädgård...... både våra och grannarnas löv, men vi fick en "gratis" vilodag till.

När vi äntligen, eller rättare sagt var tvungna att kratta, snöade det hela tiden. Jag har aldrig krattat löv i snöfall förut och det var faktiskt lite mysigt. Barnen tycker mycket om att kratta och fast de är stora nu kallar de dagen fortfarande för "Den stora krattardagen", med tävling och grillad korv. På eftermiddagen var vi till det stora möbelvaruhuset och köpte en badrumslampa och nytt element till köket. Det var i sista minuten, det fanns ett element kvar på hyllan och frosten gör sig påmind både ute och inne. Nu njuter vi av en behaglig värme i hela huset.
Visst är naturen vacker även om kylan känns in i benmärgen.
Vinbärsbuske
 Jag har egentligen inte haft så stora projekt denna vecka, utan mest myst med familjen. Vi har eldat i kaminen och lagat långkok. Snön och mörkret gör att jag tror att det är advent och jag vill sätta upp stjärnor i mina fönster. De är snart första advent och vi tänker nog tjuvstarta lite nästa helg och åka på julmarknad. 
 I dag är det redan lördag och vi har, till barnens förtjusning, börjat med lördagsgodis. De har annars ätit chips och popcorn på lördagarna och inte velat ha godis, men nu är det godis som gäller. Jag ska snart förbereda maten, vi ska äta asiatiskt med både risskålar och ätpinnar. Vi får väl se om J blir mätt i kväll, han muttrar något om att det är omöjligt att få i sig något med de där pinnarna och att han får sitta tills det blir en anna årstid innan han blir mätt. Vi får se om björken bommar när han går ifrån bordet :).
Sköt om er!

Kram Lena

1 kommentar:

  1. Vilken otur att bli sjuk just på lovet! Men du verkar orkat hänga med på en hel del i alla fall. Jag längtar SÅ till första advent och lite mysig julbelysning i fönster och mörka hörn!

    SvaraRadera