söndag 22 januari 2017

Årets första recept

 Vi åt en asiatisk kycklingrätt i går, den går snabbt att göra och barnen tycker väldigt mycket om den. Kanske beror det på att den innehåller en hel del socker, vilket gör att vi inte lagar rätten så ofta. Det var länge sedan jag skrev något recept här på bloggen och här kommer årets första. Tyvärr kommer jag inte ihåg var jag har hittat receptet (det var från en blogg). 

Asiatisk kycklinggryta 4 port

800 g kycklingfilé
1 broccoli
1 liten burk bambuskott, kan uteslutas
2 morötter
1 liten purjolök alt. 1/2 stor
1 röd paprika
1-2 klyftor vitlök, finhackas
1 liten flaska oystersås
1 1/2 dl vatten
2 1/2-3 msk ljus muscovadosocker
salt och peppar
250 g saltade cashewnötter
ev. finhackad chili efter tycke

Skör kycklingen i mindre strimlor och bryn köttet i smör och olja. 
Strimla paprika och purjolök, dela broccoli, skiva morötter och finhacka ev chili, låt grönsakerna stekas med köttet.
Blanda oystersås, vatten och muscovadosocker, jag brukar hälla vattnet i  flaskan så kommer allt från oystersåsen med i grytan, och häll blandningen över kycklingen och grönsakerna. Tillsätt bambuskott och låt allt puttra i 8-9 min tills såsen blivit lite tjockare och kycklingen är klar.
Smaka av med salt och peppar.
Strö över cashewnötter eller servera dem bredvid.
Servera med ris .
Som ni ser har det inte blivit någon ny tapet på väggen i tv-rummet, det är så svårt att välja och J vill att jag är 100% säker på mitt val eftersom det blir den tredje tapeten på sju år. Det är väl inte för ofta? eller?

Det är redan eftermiddag, var tog dagen vägen? Jag ska ta tag i tvätten och sedan fundera över middagen. Alltid lika svårt.

Trevlig eftermiddag!
Kram

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar