lördag 10 december 2016

Pepparkakshus


Förra helgen gav jag mig på ett projekt som egentligen ville göra redan förra året men då orkade jag inte. Nu låter det som ett stort och seriöst arbete, det var att baka dessa små pepparkakshus. Jag bakade dem redan första advent men fick inte tiden att räcka till för montering. När jag väl startade tog det mig en halv dag att sätta ihop och dekorera dessa stugor. Det var roligt...iallafall de sex första husen sedan blev glasyren halvtorr och jag kände att jag ville hinner göra något annat innan solen gick ner. Nu står några av dem, de minst fina, på tårtfatet och pryder vår köksö. Och tro mig, det är tur att det står något fint bland reklambroschyrer, veckobrev och arbeten som skall rättas.

Hej,

har ni som jag svårt att få orken och tiden att räcka till. Varför blir det så varje december? De flesta aktiviteterna är roliga men energi- och tidskrävande och jag känner mig aldrig riktigt utvilad. 

Nu ska jag inte klaga, det är en väldigt trevlig lördag, julmusiken är på, fudge kokar på spisen, jag har tid att skriva till er, jag har redan/ idag köpt mina sista klappar (har aldrig hänt tidigare), stora snöflingor singlar ner, barnen är fortfarande ute fast de är halvblöta och det börjar bli mörkt. När de kommer in ska jag koka en varm stor kopp choklad dekorerad med mina små pepparkakshus till de (blötaste och) finaste jag får ta del av.
Nu ska jag ta och titta till min fudge, det tar lite längre tid med laktosfri grädde men nu har den puttrat ett tag och borde vara färdig att hälla upp.

Kram Lena


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar