söndag 23 april 2017

Wow! Vilket påsklov!

Jag sitter här i köket och är trött så att det snurrar i huvudet och om några timmar är lovet slut. Det har varit ett galet lov med magsjuka, dunderförkylningar/feber och en efterlängtad fantastisk resa till Barcelona.

Nu kommer det att regna bilder från vår resa.

Vi började med att sova på ett hotell i Arlandastad, det är skönt att vakna i lugn och ro, äta frukost och ta bussen till flygplatsen. Det var speciellt skönt denna gång eftersom den yngsta fortfarande hade feber och jag själv inte hade återhämtat mig efter magsjuka. Vi strosade runt bland alla butiker på Arlanda flygplats, barnen ville passa på att besöka Victoria Secret och halva resekassan gick åt till läppglans, bodymist och necessär.

Det första vi gjorde när vi checkat in på hotellet i Barcelona var att leta reda på en restaurang och äta middag, det är svårt att veta vart man ska gå i en ny storstad. Tillslut hamnade vi på en mysig liten tapasbar nära vårt hotell. Klockan var "bara" halv sju på kvällen och de större restaurangerna öppnar inte förrän runt klockan åtta.

Efter middagen var vi ganska trötta och somnade tidigt.

Nästa dag hade vi bokat biljetter till tre av de största sevärdheterna och först ut var Sagrada Familia. Jag hade höga förväntningar på denna byggnad. Kyrkan började byggas 1882 och den är fortfarande inte klar och kommer kanske aldrig att bli det. Den äldsta delen rustas samtidigt som den färdigställs, allt efter Antoni Gaudi önskan om att byggnaden ska ta flera hundra år att färdigställa. Kyrkan invigdes av påven 2010 men/och de har inte börjat att bygga det 175 m höga centrala tornet än.

Den ena sidan var "modernare" i sin arkitektur och hade "rena" ytor.
 Min nya kamera med superzoom gjorde det möjligt att fåna de vackra färgglada tornen allra längst upp på kyrkan.
 Den andra sidan är full av utsmyckningar.

Jag undrar när Sagrada Familia blir färdig.

Överallt fanns det byggnadsställningar.

Sean åkte vi till Park Guell som också är ritad av Gaudi, på uppdrag av Guell, Tanken var att denna mosaikpark skulle locka köpare att bygga hus på tomten. Projektet blev ett fiasko och i dag kan man som turist vandra runt i parken och beundra detta världsarv.
Utsikten var fin och jag kan tänka mig att den är ännu vackrare när solen tittar fram, tyvärr var det ett disigt Barcelona just när vi var i parken. Här har jag zoomat in Sagrada Familia.
 Jag har läst att Gaudi blev hånad i krönikor för att först använda arbetskraft till att slå sönder tallrikar och sedan till att limma ihop dem igen. Så här i efterhand måste man väl säga att resultatet blev fint.
Orkar ni mer? Sista stoppet för dagen var Casa Milan/Casa Pedrera, han har varit aktiv den där Gaudi. Fasaden har ingen bärande funktion utan är fastmonterade i ett stålskelett, alla väggar är nedsänkta som stora stenblock.
Man kan gå runt på taket och förundras över alla konstverk.  Detta ? är gjord av gröna glasflaskor.
 Så äntligen kom solen och det blev genast mycket varmare.
Vi hann även med en sväng till Casa Batlo och
 och Casaen Lleo Morea som faktiskt inte är ritad av Gaudi.
 Efter denna intensiva dag åt vi tapas och tog kväll. Barnen somnade innan de nuddade kudden, de var fantastiskt duktiga att gå med värkande halsar och fyllda bihålor.

Jag har så mycket mer att visa från Barcelona men det tar vi någon annan gång.