lördag 7 juni 2014

En blandning av svenska gubbar och Jamie Oliver

Hej!

Det är farligt med långhelger, helg innebär att vi äter lite extra...onyttigt På nationaldagen åt vi potatissallad gjord på färskpotatis. Vi är inte så förtjusta i potatissallad med crème fraiche utan gör gärna en med vinägrett. Den här gången fick sötaste sockerärtor och saltaste kapris sätta smak.

Fatet från Indiska

Min vinägrett blandar jag i en dressing shaker designad av Jamie Oliver. Den finns i flera olika färger och är väldigt praktisk att använda.

Jamies barbapapa?
Ljummen potatissallad

Jag blandar olivolja, vit balsamvinäger, dijonsenap, flytande honung, salt och peppar och skakar tills det blandats, snabbt och enkelt. Efter det slår jag blandningen över den ljumna potatisen, blandar väl så att all potatis får chansen att suga upp den goda vinägretten. Sedan täcker jag skålen med plastfolie, i rustemperatur, och låter den dra. Jag blandar runt någon gång innan serveringen.



Vi var sugna på en god efterrätt men jag hade inte tid att baka, det fick bli något som gick snabbt att göra.


Till 6 personer:
Krossa 8 st Digestivekex i en plastpåse.
Blanda 2oo g Philadelphiaost, 1 dl crème fraiche, 1 msk honung och msk socker.
Börja med att täcka botten av ett glas med kakkross, fyll på med färskostblandningen och häll i resterande kakkross. Avsluta med jordgubbar. I bland tar jag också  i 1 msk lemon curd, citron och jordgubbar är en bra kombo.



Ha en fin solig lördagskväll!

Kram 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar