söndag 12 oktober 2014

Fotoutmaning vänner emellan - Höst för mig

Hej mina vänner!

Nytt tema, Höst för mig.

För mig innebär hösten att jag kan slå av på mitt tempot här hemma, tillåter mig att inte göra så mycket mer än att sätta mig med en kopp kaffe och läsa en bok. Det är mörka kvällar och det skapar tid för pyssel. Vi tänder mycket ljus här hemma och myser. Jag upplever att vi helt plötsligt får mer tid, ingen gräsmatta behöver klippas, känslan av att vi "måste passa på att ta vara på sommarvärmen" försvinner. Vi får mer tid för att laga mat, rejäl mat som tar tid och som lagas från grunden.

Naturligtvis finns det fortfarande många måsten, tvätthögen stryker sig inte själv för att det blir höst, och gräsmattan måste krattas. Vi har en "tradition"  här hemma, vi krattar löven tillsammans och tävlar om vem som får ihop störst lövhög och det är tillåtet att ta löv från varandra (vilket gör att det blåser löv överallt och det tar låååång tid). Barnen gillar det, de krattar tills de är genomsvettiga. Vi avslutar "stora krattar-dagen" med att grilla korv. 

Nu när jag skriver om min höst inser jag att jag kanske är en höstmänniska, trots att jag ogillar kylan, mörkret och regnet. Jag tror att det beror på att vi umgås på ett annat sätt än på sommaren.



Fler bidrag finns här och här.

Fin dag till er!

Kram

8 kommentarer:

  1. Fin tolkning av hösten. Jag gillar också hösten mer och mer. Ha en fin dag Kram Pernilla

    SvaraRadera
  2. Fina bilder! Och den stora krattardagen lät himla mysigt! :)
    Kram Jennica

    SvaraRadera
  3. Så fina bilder du bjuder på i höstregnet :) kram Karin

    SvaraRadera
  4. Vilka fina bilder och tankar om hösten. Jag känner precis igen mig. Vilken rolig grej att kratta löv tillsammans. Jag kan se er framför mig. Ha en fin söndag. Kram Kristina

    SvaraRadera
  5. Vilken fin tolkning och härliga bilder! Låter toppen med er lövkrattardag:)
    Ha en fin söndagskväll!
    Kram
    Suz

    SvaraRadera
  6. Så mysigt det låter med lövkrattning och korvgrillning! Ja mörkret hade på ett sätt varit skönt att slippa fast samtidigt är det just mörkret som får mig att dra ner på tempot så det behövs det också.
    Kram Maria

    SvaraRadera
  7. Vilket härligt inlägg du bjuder på! Här blir det aldrig någon lövkrattning för löven blåser bort och ibland
    är det nästan så vi också blåser bort här nere vid Sydkusten!
    Dags att plocka fram stickningen och krypa upp i soffhörnet!
    Kram M.E

    SvaraRadera
  8. Väldigt vackra bilder och jag håller med hösten ger oss lite tid att bara vara!!

    Ha en fin söndagkväll,

    kram - Tatjanis

    SvaraRadera