söndag 5 oktober 2014

Söndagspromenad på världslärardagen

Hej på er!

I dag har vi haft en lugn och skön söndag, M börjar bli riktigt pigg och vi har varit ute på en söndagspromenad i vår lilla stad. Vi matade som vanligt änderna och även om M tycker att det är skoj har hon respekt för fåglarna. De är ivriga och hungriga, vilket gör att de kommer väldigt nära och sträcker upp sig mot henne och då blir det lite läskigt.
När vi gick hem fick vi syn på slaggsten/Bergslagssten och dessa vackra grönblåa stenar påminner om min barndom. Där jag växte upp fanns dessa rektangulära stenar lite överallt i skogen och vi lekte med dem. Vi tyckte att de var vackra och jag hade fickorna fulla med grönt och blått när jag kom hem. De är dock vassa och det är lätt att skära sig på dem. 
I dag är det också Världslärardagen. Ni som följt mig vet att jag har förmånen att få arbeta som lärare och då menar jag förmånen att få träffa fantastiska barn och ungdomar, inte förmånen att känna sig uppskattad av politikerna. Läraryrket har låg status, hänger inte med i löneutvecklingen jämfört med andra yrken som kräver högskoleutbildning. Skolorna har dålig ekonomi och det gör det stundtals svårjobbat. När det gäller mitt yrke finns det så mycket mer att jobba på, mer resurser till skolan och mindre pappersarbete för oss lärare. Låt oss få göra det vi utbildat oss till.....Undervisa! Det finns mycket positivt med mitt yrke, till exempel att möta elever och få vara med om deras utveckling och framsteg och att bolla tankar med kollegor, tillsammans med dem utvecklas jag.
 I morgon är det måndag och det är bara tre veckor kvar till Kulturlovet. Det känns som att vi alla behöver det. M längtar efter Pumplisa, ni vet vår lyckta som alltid får komma fram till Halloween och T längtar efter sovmorgon.

Önskar er en fin dag!

Kram Lena


1 kommentar:

  1. Då har vi ju samma förmån du och jag ;)
    Älskar mitt jobb som lärare!!!
    Kram Malin

    SvaraRadera