torsdag 2 oktober 2014

Kladdkaka med Dumlefluff

Oj, jag har visst tappat ett litet "a".
 Hej på er mina vänner!

I går var det min tur att bjuda arbetslaget på fika och som vanligt blev det en variant av kladdkaka, denna gång med Dumlefluff och vispad grädde. Som vanligt glömde jag att sätta på timern och jag fick chansa. Jag ställer alltid in tiden på mobilen men jag startar den inte. Den var inte så länge i ugnen, jag tänkte att det är bättre med en för kladdig kladdkaka än en torr.

Här är receptet! 

Chokladkaka
Ugn: 200 g

Form med löstagbar kant, ca 24 cm i diameter

1 msk smör till formen
200 g smör
200 g mörk choklad
4 ägg, rumsvarma
3 dl socker
 2 msk mjöl

Hacka chokladen i småbitar och lägg den i en bunke. Smält smöret och häll det över chokladhacket. Rör tills chokladen smält, det ska bli en blank smet. Vispa ner äggen, ett i taget, vispa också ner sockret och sikta sist i mjölet. Vispa smeten till den är helt slät. Grädda i en smord form, i mitten av ugnen i ca 15 min, beroende på hur kladdig du vill ha den. (Ska kakan flyttas över till ett annat fat vid servering är det bra om formens botten täcks med smörpapper.) Obs! Kakan måste göras en dag i förväg för att den ska hinna gå i hop och bli så där mumsigt kladdig!!!


Dumlefluff:

180 g Dumlekolor 
3 dl vispgrädde

Dag ett: Hacka Dumlekolor i mindre bitar och smält dem tillsammans med vispgrädde på låg värme. Det får inte koka! Häll blandningen i en skål och låt gräddblandningen svalna i rumstemperatur. Sätt sedan på ett lock och låt det kallna i kylen över natten. 

Dag två: Vispa Dumleblandningen med elvisp, om du använder laktosfri grädde tar det lite längre tid innan det blir fluffigt. Dekorera kakan, eller ha "fluffet" i en skål bredvid. Jag tycker att det blir godast om man lyxar till det med vispad grädde (också), det blir inte så toksött.

 Nu ska barnen i säng och J och jag ska äta middag. Magen kurrar och jag fryser, kroppen behöver varm mat.

Vi ses!

Kramar Lena


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar