söndag 16 augusti 2015

Veckan gick fort

Hej på er!

I dag blir det inga bilder, tiden räcker helt enkelt inte till. Det är alltid ont om tid och mycket på jobbet och hemma de första två veckorna efter semestern. Jag är ledsen för det och hoppas att det inte gör någonting.

Första arbetsveckan är avklarad, den var intensiv och varm. Det är klart att det varma sommarvädret kom så fort vi började att arbeta, jag är inte förvånad men lite besviken.

Vi startade upp veckan med föreläsningar och seminarier, en del mindre intressanta och andra mer matnyttiga, bland annat fick jag mig en rejäl dos av humor och hälsa. Jag fick lära mig att jag ska kittla mina barn om de har svårt för att somna. T är nog för stor men det kanske skulle fungera på M. Det är några på jobbet som testat och tycker att det fungerar bra. Under de första veckorna på läsåret brukar det inte vara några problem att få barnen att somnar, de brukar slockna av alla intryck, tidiga mornar och bus med kompisar. Däremot kan det vara lite jobbigt att hålla humöret uppe, M brukar vara övertrött vid fem på eftermiddagen. Vi får se om ett år har gjort att det nu blir lättare.

I tisdags åkte vi en hel del fordon. Vi började med att tränga in oss i en buss i originalskick från 50-talet, sedan veterantåg till platsen med stadsrättigheter som aldrig egentligen har användes. Ett tag var det tänkt att Järle skulle bli vår huvudstad men så blev det inte. Drottning Kristina utfärdade stadsprivilegiet år 1642 och tanken var att gräva kanaler till Mälaren (järn) och att grannstaden Lindesberg skulle flyttas in till Järle men det ville inte invånarna. I dag finna stationen kvar och det är Sveriges äldsta bevarade järnvägsstation. Vissa tider kan man kan åka ånglok dit som en utflykt. Eftermiddagen spenderade vi på Åkerbyherrgår och det var jättetrevligt att träffa alla kollegor.

Resten av veckan har jag ägnat mig åt möten, möten, överlämnanden och möten. Tanken var att jag skulle planera för uppstarten men som vanligt hann jag/vi inte med det, det får bli stressplanering på måndag förmiddag. 

I helgen har vi försökt krama ur det sista sommarvädret och badat, eller de andra i familjen har badat, jag satt i en solstol och tittade på. 23 grader kändes inte så lockande, det var nog ok i vattnet men jag vet att det blir kallt på land.

Jag hoppas att ni har kunnat njuta av sommarvädret även om ni har börjat arbeta.

Kram Lena

3 kommentarer:

  1. Visst är det skönt med att sommaren äntligen kom. Har också varit på några föreläsningar i veckan. Bra och tänkvärda. Inspiration! /Kram

    SvaraRadera
  2. Sommaren är ju välkommen när den än kommer. ..... kram Anette

    SvaraRadera
  3. Ja, veckan har gått fort och varit väldigt intensiv - puh! Håller med dig om att det är lite taskigt av värmen att komma nu! Men samtidigt, bättre sent än aldrig...:)

    SvaraRadera