lördag 1 augusti 2015

Att njuta av livets goda (och kanske den godaste hamburgerdressingen som finns)

 Grillat är godast, speciellt med sällskap av solen och en egen tolkning av Mc Donalds goda hamburgerdressing! (Tyvärr missade vi att handla sallad.)

Hej!

Brukar ni göra loaded fries, det är super gott men onyttigt. Jag tycker om kombon strips, rödlök och dressing. 

Loaded frise

Strips, låt dem gå klart i ugn. Var noga med att de inte går för länge, de ska in en liten kort stund innan servering.

Hackad rödlök
Hackad jalapeños 
Egengjord Big Mac-dressing
Riven Mozzarella eller annan favoritost (det finns laktosfri)

Lägg ett lager strips i en ugnsform, strö över riven ost. Lägg i ytterligare ett lager strips.Toppa med riven ost och ställ in formen i ugnen tills osten smält, det går fort. Ta ur formen ur ugnen och låt det svalna i ett par minuter innan du strör över rödlök och jalapeños. Klicka över Big Mac-dressing och njut! 

Vi gör hamburgarna i en hamburgerpress och kryddar bara med salt och peppar. Det går fort att grilla.(Ett tips är att arbeta så lite som möjligt med köttfärsen, då blir hamburgaren saftigare.)

Det finns många recept på Bic Mac-dressing, i originalet står det att det ska vara lökpulver och vitlökspulver men jag föredrar färsk lök. 

Min version av Big Mac-dressing:

Hacka en 1/2 salladslök i små fin fina bitar
Hacka 2 msk smörgåsgurka fint och låt det rinna av
1 dl majonnäs
1/2 riven vitlöksklyfta (ej för stor klyfta)
1 tsk Gul senap
1 1/2 tsk Vit Balsamvinäger
1 tsk Paprikapulver
Om du vill ha en mildare smak kan du tillsätta 1 msk gräddfil. Dressingen smakar mycket men det behövs, brödet tar bort en del av smaken.

Testa! Jag lovar, det förhöjer smaken på hela hamburgaren.
Nu är jag mer än för mätt och behöver röra på mig. Jag ska försöka packa, i morgon ska vi på en liten tripp och årets ombytliga sommarväder gör det svårt att packa lätt och rätt.

Trevlig helg!

Kram

3 kommentarer:

  1. Mums vad gott......grillat är verkligen gott! Kram Anette

    SvaraRadera
  2. Så gott med egen dressing. Det där receptet måste jag testa nästa gång vi äter hamburgare. Fin söndag till dig!/Kram

    SvaraRadera
  3. Måste testas, vad spännande att göra egen hamburgedressing! Vilken tur ni har med vädret idag, verkar vara sol över hela landet!

    SvaraRadera