tisdag 28 juli 2015

Mer blåbär

Vi lyxade till den regniga dagen med en blåbärspaj.

Hej på er!

I dag har det varit tyst i huset, T har börjat på dansläger och dansar frän klockan 9-18, de dansar fyra olika dansstilar per dag och ska avsluta med en uppvisning för nära och kära. Det ser jag fram emot. M har lekt hos en kompis under förmiddagen och avslutade med att följa med dem och bada. J fick offra sig och åka och möta upp dem vid badhuset, vi törs inte låta M bada själv med kompisar, hon är för liten. Jag passade på att röra lite på mig, jag har fått avstå hela sommaren och det gick lite trögt mot slutet. Nu känns det riktigt bra :).
 Har ni varit ute i blåbärsskogen? Det finns fortfarande väldigt mycket att plocka.
 Recept är busenkelt, ett "smält smöret och blanda ihop allt det andra- recept".

Knäckig blåbärspaj

pajform ca 25-27 cm i diameter

450  gram svenska blåbär
1-1/2 msk potatismjöl
1 1/2-2 msk strösocker

3 dl vetemjöl
1-1 1/2 dl strösocker
1 msk ljus sirap (den gör det lite mera knäckigt)
160 gram smält smör
1 tsk bakpulver
1 tsk vaniljsocker


 Lägg de frysta blåbären i en pajform. Strö socker och potatismjöl över blåbären och rör runt med en sked. 

Smält smör i en kastrull, blanda mjöl, socker, sirap och bakpulver i en skål. Blanda ner mjölblandningen i det smälta smöret och rör runt tills allt blandat sig väl och du fått en tjockare "deg". 

"klicka" ut smeten över blåbären och grädda i 200 grader i ca 25 minuter eller tills pajskalet blivit gyllenbrunt.

Låt stå och vila några minuter innan du ställer fram pajen! Servera med vaniljglass eller kanske vaniljsås!
Kram

3 kommentarer:

  1. Jag har alldeles för dåligt tålamod för att plocka blåbär, men det finns massor!
    Och det där när barn ska få bada själva, vad svårt det är! Få föräldrar tycker lika...

    SvaraRadera
  2. mums....jag älskar blåbär, det bästa bäret. kram anette

    SvaraRadera
  3. Så gott med blåbörspaj! Jag tror att blåbären börjat mogna här med. Fin helg till dig. Kram

    SvaraRadera