söndag 19 juli 2015

Alldeles blått

På bordet står ett glas med ett par kvistar blåbär och jag undrar hur länge blåbären får vara kvar.
 Hej!

J och barnen tog en cykeltur till skogen och där lyste det alldeles blått, hela skogen var full av blåbär. Blåbärsriset har vuxit väldigt bra i år och är stora som buskar. De kom hem och hämtade skålar och sedan åkte vi alla tillbaka och plockade i drygt en timme, med oss hem hade vi 5,5 liter blåbär. Jag har inte plockat blåbär sedan jag bodde hemma och det är lääänge sedan, det var riktigt roligt nu när det var så lättplockat. Egentligen är inte skog och bär min "grej", jag är rädd för småkryp och tycker att det är obehagligt med spindelnät,orm,  mygg  och fästingar. Jag såg inte en enda mygg eller orm men en hel del spindlar, usch! När vi kom hem rensade jag bären och tyckte att det kröp smådjur överallt på mig, det har nästan aldrig varit så skönt med en dusch. 

Nu äter vi blåbär till frukost och efterrätt. Några liter har jag sparat till vintern, det finns nästan ingen paj som är så god som blåbärspaj. Jag tillhör dem som tycker att blåbärssmaken är trevligast när bären är tillagade, jag tycker att det smakar mer.
Det blir många kommentarer om vädret men det är svårt att låta bli när det är så uselt. I dag är det mulet och det blåser, min physalis har fått komma in, den blåser omkull ute och nu står den på golvet i vardagsrummet och vantrivs. Den är full av bär men utan sol och värme händer det inte så mycket. Likadant är det med körsbären, hela trädet är, för ovanlighetens skull, fulla av omogna bär. Jag trodde att blåsten i våras tog alla blommor innan bina hunnit dit men där hade jag fel.Vi bara väntar.

Sköt om er!


1 kommentar:

  1. Vädret betyder så mycket! Vi har haft turen att solen visat sig i tre dagar. Morgonen började också så, men nu är det spö i backen. Vacker dekoration med blåbär i vas. Här är det ett bra tag innan blåbären mognar. Fin onsdag till dig!

    SvaraRadera