onsdag 15 juli 2015

Sallad när den är som godast

 Den här goda sommarsalladen hittade jag här. Jag har modifierat efter eget tycke.

Hej!

Hur har ni det?

I dag skiner solen samtidigt som det blixtrar och mullrar i bakgrunden. Vi väntar på att ovädret ska komma hit eller dra förbi. Som det ser ut nu kommer det att fortsätta regna varje dag hela nästa vecka också.

Vi försöker njuta av ledigheten även om ute inte blir inne i år och vi försöker att göra det mysigt inomhus när det regnar. Vi ser familjefilmer, tänder ljus och är lediga, för det är det viktiga, att vi är lediga och gör saker tillsammans. Snart börjar vardagen men alla tidiga mornar, rutiner och stressiga eftermiddagar. Det gäller att ladda batteriet inför hösten. 

I går gjorde jag den här goda salladen på bland annat halloumi, jordgubbar, sparris och blomkål.

 Så här gjorde jag:
 4-5 personer:

En påse salladsmix, babyspenat eller mangold är ett måste.
1/2 rödlök i tunna skivor.
1/2 liter jordgubbar.
1-2 halloumin.
Blomkål efter tycke, jag tog ca 1/3.
1 förpackning sockerärtor, halveras.
500 g räkor med skal.
Smör, till stekningen
Citron
Olivolja
Salt och peppar
Balsamico

Tips! Om du vill ha en matigare sallad kan du tillsätta matvete.

1. Börja med att skala räkorna och skiva rödlöken i tunna skivor, lägg dem åt sidan. 
2. Skölj och ansa gubbarna, blomkålen (minibuketter), sallad och sockerärtorna, lägg dem i ett stort uppläggningsfat. Blanda sedan i räkor och rödlök.
3. Stek sparris, halloumi och blomkål i olja och smör. (Jag använde två stekpannor eftersom sparrisen tar kortare tid att steka.). Blomkålen ska fortfarande ha mycket tuggmotstånd och halloumin ska bli härligt krispig. Glöm inte att salta och peppra men var försiktig med saltet. Låt det svalna något innan du blandar ner det i fatet, blanda alla ingredienser utom sparrisen. 
4. Blanda olivolja och citronsaft i en kopp och ringla det över salladen, blanda väl men försiktigt. 
5. Toppa med sparrisen och ringla över balsamico.
Ät och njut!

 Perfekt sommarmat.
 Det salta, det syrliga och det söta passar väldigt bra ihop.
Kram på er

Tills slut ett vintips. Detta vin har omtalats på många bloggar och jag ville prova det. Det är helt ok, kanske lite för sött och väldigt bubbligt.




1 kommentar:

  1. Hjälp vilken sallad. Ser jätte god ut. Jordgubbar och räkor som kombo. Otippat men det ska jag prova. Regn och åska, det ser likadant ut här. Fast emellan åt skiner solen och de varma strålarna värmer gott. Vi har lyckats fixa både lunch och middag ute mellan skurarna I morgon ska jag prova om regnet har fått kantarellerna att växa till .
    Ha det bäst! Kram Kristina

    SvaraRadera