måndag 13 juli 2015

Att ha matat en 135-åring

Hej på er!

I helgen var vi, som ni redan vet, till Parken Zoo, det var ingenting vi hade planerat att besöka nu i sommar och som jag skrev i tidigare inlägg trodde jag och J att vi var "färdiga" med P Z, barnen är större och vi har varit där så många gånger, de har sett djuren och åkt karusellerna. Av en slump såg M ett videoklipp från parken på Youtube och där visades dinosaurierna och eftersom hon är förtjust och intresserad av dinos ville hon gärna höra och se dem röra på sig. Vi åkte efter frukosten och kom hem efter sju på kvällen, det blev en heldag tillsammans med djur, solsken och glass. Det var inte så mycket folk i parken och inga långa köer till karusellerna, vilket gjorde allt lättare. Parken var välskött och hade fått en uppfräschning sedan vi var där sist (2012).

Här kommer ett låååångt bildregn från utvalda delar av P Z.

Leoparderna gosade i solen.
 Vi matade en 135-årig jättesköldpadda.
 Det går inte fort, trots att det är mat på gång.
Finns det några andra djur än "kissar" , här leopard, som kan njuta så mycket av solen.
 Dessa kisssar njöt av solen och djurskötarna sa att det var en perfekt dag att se de flesta djuren. Inte för hett och inte för kallt och regnigt.
 Tänk om vi kunde lågga upp huvudet på ryggen och stå och sova. Vem behöver en säng?
Dinoland
Ibland dessa små hade något snällt barn lämnat sina nappar och skrivit ett brev, så sött. Om jag hade filmat skulle ni få se hur äggen kläcktes och små tittar fram.
Denna stora blåa fick "onda ögat" av mig. Helt plötsligt utan förvarning sprutade den vatten på mig, tur att det var varmt ute, kläderna torkade fort.
 Tänk att jag aldrig lär mig. Barnen vill alltid ha en slush när de ser att det finns. På Mallis frågade de snällt varje dag och till slut fick de varsin som de, som tur var, inte drack upp. Precis likadant blev det i helgen, de fick köpa varsin men drack inte upp den, det ser godare ut än vad det är. Visste ni förresten att dessa iskalla slush står för ca 80% av barnförstoppning utomlands. De är för kalla för små (och stora) magar, dessutom smakar de konstgjort och utomlands innehåller de på tok för mycket färgämne. Nu har "mamman" pratat :).
Det är svårt att välja bland alla smaker och fina färger. Håll med mig om att det ser godare ut än vad det är.

I kväll ska vi njuta av att det är sommarlov trots regn och avsaknad av sol. Det är ett konstigt lov, jag väntar på att sommaren ska börja, på värmen och ljuset. Jag måste börja slappna av och inse att det kanske inte blir någon värme/sommar innan vi börjar arbeta och att jag måste njuta av själva ledigheten.

Kram på er!

2 kommentarer:

  1. Ni verkar haft en riktigt fin dag! Förstår också känslan att du väntar på sommaren fortfarande, nästa vecka kanske??
    Sv: Tack för de fina orden, vi tar en dag i taget, sörjer och pratar mycket.

    SvaraRadera
  2. Tänk så många olika arter det finns. Och så roligt att få mata en 135-årig jättesköldpadda. Ni ser ut att haft en fantastiskt dag. :-)

    SvaraRadera