lördag 19 september 2015

Efter regn kommer solsken

Bilderna är egentligen från i slutet av augusti.

Hej på er, vad gör ni en solig lördag?

 I dag är vädret på bra humör och vi passar på att vara ute nu när solen äntligen tittar fram. Barnen njuter av solen och tycker att det är skönt att slippa regnkläder och vatten som rinner i ansiktet. 

Jag vill tipsa er om en krämig god paj som är lätt att göra och som går utmärkt att göra på både färska och frysta bär.
Pajdeg: 

150 g smör
1 dl socker
1 tsk bakpulver
3 dl vetemjöl

Fyllning:
ca 4 dl färska blåbär
1-2 dl hallon
2,5 dl crème fraiche
2 dl gräddfil
4 ägg
1 dl socker
2 tsk vaniljsocker

Rör ihop alla ingredienser till pajdegen och tryck ut den i en pajform,
Lägg bären i det "ogräddade" pajskalet. Om bären är frysta kan du pudra över 2 msk potatismjöl.
Rör ihop alla ingredienser till fyllningen och häll den försiktigt över bären.
Grädda i mitten av ugnen i ca 30 minuter beroende på ugn. Pajen ska fortfarande vara något kladdig i mitten.
Gör gärna pajen en dag innan servering.
Servera med vaniljglass eller ät de som den är.
Barnen "rycker" i mig och vill att vi ska ta på oss ytterkläderna. Det är marknad och tivoli i vår lilla stad och vi tänkte ta en tur dit nu på eftermiddagen, det gäller att passa på när det händer något speciellt. Det kanske inte är det största tivolit men ett par karuseller kan vi nog få till. Marknaden varar bara under fredagen och i dag syns nästan inte ett enda spår av alla knallar, en och en annan förbrukad "Tricky.smällare "ligger på marken och berättar att det faktiskt har varit lite liv och rörelse i centrum. I går luktade det sockervadd och marknadskarameller, det vill säga socker, ända hem till oss. Det är synd att det bara varar en enda (regnig) dag och att det är på en fredag, i dag är det (solig) lördag och många är lediga. 

Nej, nu får jag irriterande blickar från både barn och man och det är bäst att jag tar på mig jackan och slutar sitta framför skärmen.

Vi ses!

Kram Lena




2 kommentarer:

  1. Vilket smarrigt recept du bjuder på! Måste testas! :-) Fin helg!/Kram

    SvaraRadera
  2. Vilken vacker paj, den måste jag testa att göra! Hoppas tivolit var trevligt, själv seglar jag.

    SvaraRadera