lördag 5 juli 2014

Sol och souvlaki

Den här våren och sommaren blev inte riktigt som jag önskade/den brukar. Det blev inga blomlådor, ingen egengjord lounge av lastpallar(där står det en pool och tar upp all plats) och inget piff/inredning på uteplatsen. I bland blir det inte som man tänkt sig. Energin räcker liksom inte till.

I går sken äntligen solen och jag fick lite energi och köpte mig en färgglad vaxduk. Det passar egentligen inte till våra gamla stolsdynor men M tyckte att den var fin och nu när den ligger på bordet tycker jag att det blev ok.


Vi har bestämt att vi ska äta mat från olika länder varje fredag och i går blev det grekisk mat. J grillade Souvlaki på kyckling och jag fixade allt som hör till.....






Souvlaki på kyckling:
4 portioner

600 g kycklingfilé´
3 msk olja
2 msk pressad citronsaft
2 st vitlöksklyftor
2 tsk oregano
1 tsk salt 
2 krm peppar

 Skär eller strimla kycklingen i lagom stora "grillbitar". Blanda marinaden i en plastpåse och lägg i köttet. Massera/blanda in marinaden försiktigt i köttet och ställ påsen i kylen.Ta fram köttet och trä det på en blötlagd (om den är av trä) grillpinne och låt köttet vila i rumstemperatur. Köttet blir bättre om det grillas rumstempererat.

Hur länge köttet skall ligga i marinaden varierar beroende på vilken (mäster)kock som uttalar sig. Jag tycker att souvlaki blir godare om köttet får ligga länge i sin marinad. Den här marinaden passar också till fläskfilé.

 Vi grillar gärna citron till och pressar den över spettet. Citronsaften får en god sötma och passar till all grillad mat.



Oplanerad reklam för Loka :-)

J hade gärna haft en typisk grekisk efterrätt av honung, grekisk yoghurt och nötter men barnen tyckte inte att det var "fint nog" till våra gäster. Det blev en mandelkaka (för mandelallergiker går det bra att ha en marängbotten) med lemon curd, toppad med gubbar och serverad med vispad grädde. Bilder och recept kommer senare.

Det var härligt att kunna sitta ute och äta och jag hoppas att solen stannar i några veckor till. Nu skar jag vara med när barnen badar, de är så uppspelta och behöver en badvakt.

Kram L

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar