tisdag 29 juli 2014

Wadköping i sol


Hej!

De senaste åren har vi tänkt åka till "Markurells Wadköping" men det har inte blivit av. Vi var där när T var yngre och M en liten skrutta i barnvagn och det är några år sedan. Wadköping ligger inte långt från stadens sjukhus och varje gång jag besöker det tänker jag att vi ska ta en dag bland alla fina hus, vattnet och parkerna. Nu har vi äntligen tagit oss dit och det var en trevlig dag med mycket sol och glass, det vill säga glada barn.

Jag tycker att det är mysigt att gå runt och titta på den tid som varit och nu när vi har barn tycker historieläraren/J om att visa våra små hur det var förr. Den äldsta tyckte att det är spännande att se hur människorna levde för flera hundra år sedan. Den yngsta var mest intresserad, ledsen och bekymrad över att alla var begravda och undrade var de "ligger under en sten".




Kungsstugan är från medeltidens stadsbebyggelse och är en av få loftbyggnader som finna bevarade i Sverige. Stugan sägs ha bebotts av hertig Karl, innan han blev Kung Karl XI och därav har stugan fått sitt namn. 1963 flyttades den till Wadköping.



Inne finns Kajsa Vargs museum och jag tog några bilder men är osäker på om jag får publicera dem. Det här fina målade taket finns över ett dukat bord inne i hennes fina salong. 


Naturligtvis finns det också en lanthandel. Där inne har tiden stannat och det luktar te och socker. Det är sällan jag handlar något men det är trevligt att köpa saker styckevis och över disk. Jag får en "Bullerbykänsla".



I omgivningen finns det en stor lekpark med alla möjliga aktiviteter och en liten "plaskpöl" för alla barn som har mammor som tillåter dem att plaska. Jag är tyvärr ingen av dem. Jag oroar mig för glas på botten och om fåglar har förorenat vattnet. Det finns också en fin damm som är välskött men inte till för några badande barn.



Det var en givande dag och det var skönt att få komma ut och gå med solen som sällskap.

Trevlig fredag!

Kram L



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar