torsdag 24 juli 2014

Krämig cheesecake

Jag tänkte tipsa om en god cheesecake. Till den serverade jag jordgubbscoulis.

Kanna från Greengate

Krämig cheesecake med jordgubbscoulis
175 grader

Botten: 
200 g digestivekex
85 g smält smör

Fyllning:
400 g Philadelphiaost
3 dl gräddfil
3/4 dl strösocker
1 msk vaniljsocker

Smält smöret och mixa kexen i en matberedare. Häll i smöret i kexkrosset och blanda till en smet. Tryck ut smeten i en form med löstagbar kant. Grädda i ca 10 min.

Vispa ihop ost, gräddfil, socker och vanilj. Övervispa inte, allt ska bara blandas till en smet. Häll ostblandningen över kexbotten och grädda i ytterligare 30 min. Kakan ska fortfarande "dallra" när du tar ut den, den har gräddas för länge om den börjar att spricka. Svårare än så är det inte!


Jordgubbscoulis

2 liter jordgubbar. Jag tog frysta.
Flytande honung (eller florsocker)

Koka upp jordgubbarna, skumma ev av. Tillsätt honung efter tycke, smaka dig fram. Låt svalna och mixa till en slät smet.

Jag lät mig kaka gå lite för länge, glömde bort tiden.


Det finns hur många varianter på denna amerikanska kaka och den här blev krämig och har en len smak av vanilj. Om du vill ha en cheesecake som smakar mer "kaka" (ostkaka), det vill säga är lite fastare i konsistensen kan du prova den här.

Lena

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar