söndag 20 juli 2014

Tiramisu,

eller "Pigga upp mig" som det heter på svenska passar bra just nu. Jag är igång och får saker gjort här hemma. Toppen!

I går var det mat från Italien som stod på bordet, det fanns italiensk pasta, parmaskinka, mozzarellaost, rucola, sparris och sist men inte minst italienskt öl till mannen. Det fanns även pastrami av kalkon, det är visserligen inte italienskt, jag tror att pastrami ursprungligen kommer från Öst Europa.


Smörstekt eller grillad sparris med (ringlad) olivolja och grovt riven parmesanost är bland det bästa jag vet, jag kan äta hur många som helst.


Och sedan var det det här med ölen. Jag smakade inte, jag får gå på J ord att den passade utmärkt till maten.

Nästa helg är det Spaniens mat som ska dukas fram här hemma hos oss. T har önskat paella och M Churros. Det senare blir svårt, jag har hittat några recept och ska försöka göra dessa söta, goda, spritsade, friterade stänger som doppas i ljummen choklad. De serveras i alla möjliga längder, oftast till frukost men också som fikabröd. Jag klämde nog i genomsnitt två till tre om dagen under semestern. Sätter sig fint runt magen...

Sköt om er!

Kram Lena

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar