tisdag 12 maj 2015

Chokladkolasnittar

Det regnar och då blir det tid för kakbakning och kaffe. Den här gången blev det enkla chokladsnittar med ljus choklad i.

Hej! 

I dag har regnet öst ner hela dagen och min kropp tror att det är höst, den blir tung och sömnig. När jag kom hem försökte jag väcka min kropp genom att ta några minuter på bandet. Efter tjugo minuter började det låta konstigt och jag var tvungen att skaka lite på underdelen, efter det kändes det som att själva bandet blev lite snett. Det kändes som att jag sprang diagonalt, efter ett tag hittade jag rytmen men då var jag trött och det luktade mat i hela huset. Det är inte bra att försöka motionera hungrig, eller?
Vi har också haft en mindre kris här hemma. M råkade bita snett med sin lösa tand och hon började blöda, mycket, och med det kom tårarna. Sedan kunde hon inte koncentrera sig på något annat, inte äta, inte leka och inte sova. Storasyster tröstade med kramar och mitt i kramandet råkade T stöta till henne med armbågen och vips ramlade tanden ut. Lyckan var stor och M somnade med tanden under kudden. Nu undrar tandfen hur hon ska kunna nå den.


Vill ni prova mina "regnkakor" finna receptet här.

Så här gjorde jag:

100 g smör
1 dl socker
2 msk ljus sirap
2 dl vetemjöl
2 1/2 msk kakao
1 tsk vaniljsocker
1 tsk bakpulver
hackad choklad (valfritt)

Sätt ugnen på 175 grader

Dela smöret i mindre bitar. Blanda alla ingredienser, utom den hackade chokladen, i en matberedare. Tillsätt chokladen och arbeta snabbt ihop allt till en slät deg. Dela den i hälften och rulla ut degen till längder. Jag brukar rulla direkt på bakplåtspappret. Platta längderna lite och grädda dem i 15-20 min.
Låt svalna, men inte kallna, innan du skär dem till snittar.
♡Kram♡♡

1 kommentar: