lördag 2 maj 2015

Barnsligt gott

Kola, banan, vispad grädde och vaniljkräm = Vårens Sockerchock!
Hej!
Allt med banan förknippar jag med barn, en typisk "barnsmak". Jag tänker på när barnen var riktigt små och de smaskade i sig mosad banan med hela ansiktet och alla bananfläckarna som aldrig gick bort. 

Jag har alltid haft lite svårt för banan, den perfekta bananen är svår att hitta. Jag tycker inte om den gröna sträva eller den söta mjuka, därför blev familjen förvånad att jag bakade en bananpaj. Den blev faktiskt riktigt god, jag vet inte om det berodde på att vi ätit salt mat och kroppen ville ha något sött eller om mina smaklökar har ändrat sig.

Så här gjorde jag:

Botten:

Ugn: 175 grader

15 krossade Digestivekex
100 g smält smör.

Blanda kross och smör. Tryck ut blandningen i en pajform och grädda i ca 15 min. Låt pajskalet svalna på galler. Det går också bra att använda en form med löstagbar kant, använd bakplåtspapper i botten, då går det lättare att flytta pajen till en fat. Låt skalet kallna.

Fyllning.

Vaniljkräm (jag tog 1 påse Marsan)
2 st bananer
ca 2/3 burk Karamelliserad mjölk
Vispad grädde
Riven blockchoklad

Bred ut vaniljkräm över botten. Jag föredrar egengjord men den här gången använde jag Marsankräm.
Skiva bananerna och lägg dem över krämen.
Klicka ut och bred över Karamelliserad mjölk. Jag använde drygt en halv burk. 
Toppa med vispad grädde och "strössla" över riven mjölkchoklad.
Låt stå i kylen i 1 timme före servering. 

Jag brukar göra en variant på pajen med jordgubbar och utan vaniljkräm, vill ni prova den finns recept och bilder här.
Ha,ha! Vår paj blev speciell. M tycker inte om vispad grädde varav en del utan. Jag och T är försiktiga med laktos och har väldigt lite Karamelliserad mjölk under grädden. Stackars J han visste inte hur eller vilken del han skulle ta.
 Har ni också tråkigt väder. Här är det kallt och mulet. J ska springa ett lopp och hoppas att han klarar sig från regnet. Vi "tjejer" ska pyssla en överraskning till vår sprinter.
 Önskar er en fin lördag. Jag höll på att skriva söndag, jag är en dag före. Jag glömmer att det faktiskt bara är lördag.

Kram på er!

2 kommentarer:

  1. Oj oj oj! Det är såg vansinnigt gott ut! Måste provas vid tillfälle. :-)

    SvaraRadera
  2. Du kanske har fått vuxen smak:)?! Det ser himla smarrigt ut!!

    SvaraRadera