torsdag 30 april 2015

Kall räkpaj till en kall Valborgsmässoafton

Ett litet tips inför Valborg!

Hej!

I dag är jag är hemma med sjuk liten. Nu under våren har vi haft febriga barn nästan varannan helg, jag börjar ledsna. Barnen är uppgivna, lönen krymper och mina kollegor och elever känner snart inte igen mig.

I dag är det Valborgsmässoafton. Vi hade tänkt spendera Valborg med vänner men sjukt barn ändrade vår planering och vi får göra det bästa av situationen, det vill säga, gå ut och grilla men äta inomhus. Nu saknar jag det där inglasade uterummet som jag sa kändes onödig förra året. 

Brukar ni titta på någon Valborgsbål/-brasa? Här är vädret inte det bästa, det blåser kallt och regnar. Bara tanken på att stå ute sent i kväll med halvpigga barn gör att jag fryser.

Vi ska äta en kall skaldjurspaj till förrätt, grillade kycklingspett till varmrätt och en barnsligt enkel bananpaj med kola till efterrätt. Räkpajen är redan klar och står och "sätter sig" i kylen.
Receptet på denna smaskiga paj åt jag för första gången som student. Vi hade" knytis" och L hade med sig den som förrätt. Den blev en succé och vi åt den många gånger. Den blir absolut godast om du gör den direkt på morgonen så att smakerna hinner "sätta sig" till kvällen.

L kalla räkpaj

Fyllning:

2 dl lätt crème fraiche
1 dl finhackad purjolök
1 dl lättmajonnäs
1 pkt crabsticks, ca 8 st.
1 kg oskalade räkor
Salt & peppar
1-2 klyftor vitlök

Hacka purjo, dela crabsticks i mindre bitar och skala räkor. Lägg undan en del räkor till garnering. Blanda alla ingredienser till fyllningen och låt den vila i en skål med lock i kylen. Under tiden gör du botten.

Botten: 

3 1/4 dl mjöl
1 dl solrosolja
1 dl Kesella

Ugn: 225 grader

Blanda snabbt ihop allt till en deg. tryck ut den i en pajform och låt vila 15 min. i kylen. Nagga botten med en gaffel och grädda mitt i ugnen i ca 15 min.

Garnering: 

Citron
Gurka
Dill

Låt pajskalet bli kall innan du lägger på fyllningen. Garnera med gurka, citron och dill. Låt gärna pajen stå i kylen i ett par timmar innan servering. 

Pajen går också utmärkt att äta som en lättare huvudrätt tillsammans med en sallad och bröd.

Trevlig Valborg!

♡ Kram ♡

1 kommentar:

  1. Jag gillar valborg, brasor, körsång och fyrverkerier, men i år var det lite väl kallt! Förra året regnade det...

    SvaraRadera