söndag 5 april 2015

Bildregn på Loka Brunn (uppdaterad)

Mellan sjöarna norra och södra Loken, i den trolska bergslagsskogen, finns Lokadalen och där ligger Loka Brunn. Hit har folk rest i över 300 år för att dricka det helande vattnet. 

I går bjöd Loka Brunn oss på en stor och fräsch påskbuffé, det kändes att det var bra råvaror och det var svårt att äta "lagom". Det fanns mycket av/med lamm och mycket grönt.

Hej!

Jag funderade på om jag skulle dela upp mina bilder i två inlägg men jag "kör" alla på en gång. Det här är min påskafton i bilder.

Solen sken men när vi kom fram straxt före elva på förmiddagen låg snön fortfarande kvar på backen. Det blåste kallt och tjejernas klänningar blev genast för tunna, de frös och huttrade. Det var oväntat med snön, vi har ingen kvar här hos oss och det är bara ca 6 mil mellan Loka och vår lilla stad.
Vi ville titta in i kyrkan men porten var låst, i stället gick vi in i dörren bredvid och smakade på vattnet som sägs bota bland annat migrän. Kung Adolf Fredrik (1761) blev ordinerad 6-8 liter om dagen mot sin huvudvärk och det sägs ha botat honom. Vi drack bara varsin mugg så några mirakel väntar jag mig inte, men det smakade gott.
Vi hade tänkt bada i "Vattensalongen" men eftersom fyra av oss fortfarande kände av den irriterande envisa influensan avbokade vi det. Vi tittade in i salongen och det verkade mysigt att "bubbla" och lyxa till det med en spabehandling. Det får bli nästa gång.
Klockan tolv var det dags att äta i restaurangen.
Barnen blev imponerade över de fina handdukarna på toaletten :)
Matsalen
Får det lov att vara lite älghjärta?
De minsta ägghalvorna jag sett...
Kaffe och tårta serverades i Stora salongen. Brasan sprakade och på väggarna hängde fotografier från Lokas historia.
Det blev ingen påsktårta för mig, det fanns en laktosfri men det fanns helt enkelt inte någon plats i magen. 
Innan vi åkte hem tittade vi in i alla de små museerna, det var bland annat, "lazarett", idrottshall och behandlingar. Barnen tyckte att det var intressant och/men läskigt med alla bilder på sjukdomar och nakna människor.

Det var verkligen mysigt att få åka bort och fira påskafton med nära och kära, och det kändes bra att inte behöva laga påskmat. Jag brukar tycka att det är väldigt trevligt att laga mat och att ha folk här hemma men i år, av många orsaker, räckte inte orken till.  

Nu ska vi åka till mina föräldrar och äta lunch. Det är konstigt, men trots allt ätande i går så är jag hungrig i dag :)

Kram på er!

Lena

2 kommentarer:

  1. Vilket härligt ställe! Skönt att få bli serverad och ompysslad, det förstår jag! Och jag blir verkligen nyfiken på Loka Brunn!

    SvaraRadera
  2. Oj så mycket gott det ser ut att vara och vilket fint ställe att fira påsk på. Hoppas att även annan dag påsk har varit fin.
    Kram Maria

    SvaraRadera