söndag 19 april 2015

Att trösta sig med kalorier

Kladdkaka med fudge.

Hej!

I dag är liten sjuk igen och vi tröstar med kladdkaka. Tyvärr var det en dålig idé, lös tand och magont gör att kakan inte smakar. Trösten blir MER med smak av jordgubb och rabarber. Vi andra njuter av kalorierna och tröstar oss med att vi tror att vi sedan kan springa av oss allt det onyttiga.

Helgen har gått fort. I går tog jag farväl av min kära gamla bil, det var dags, den är lite trött och utarbetad och vi behöver inte två bilar. Det kändes lite vemodigt och jag hoppas att den får det bra. Tänk vad effektivt Blocket är, vi lade ut bilen till försäljning klockan tio och vid tre var den hämtad. Nu funderar jag på vad jag ska sälja nästa gång, kanske mitt fina vita antika skåp. Eller kanske M gamla säng som står och tar plats i garaget.

I dag ska jag inte göra något speciellt. Jag ska öva engelska fraser med T, sitta på trädäcket och njuta av solen och ta tag i strykhögen innan den tar över tvättstugan. 
Så här gjorde jag:

Botten:
100 g smör
2 ägg
3 dl strösocker
2 1/2 dl (210 g) vetemjöl
3/4 - 1 dl (45 g) kakao (Jag tog 3/4 dl)
2 msk vaniljsocker
1 krm salt

Fudge:
1/2 dl vispgrädde
1 1/2 dl strösocker
2 msk ljus sirap
100 g mörk choklad, gärna 70 %
75 g rumsvarmt smör

  • Klä botten av en form, cirka 22 centimeter i diameter, med bakplåtspapper. 
  • Smält smöret. Vispa ihop ägg och socker lätt och rör ner smöret. 
                            Blanda mjöl, kakao, vaniljsocker och salt och rör ner i äggsmeten.
  • Häll smeten i formen och grädda kakan i nedre delen av ugnen i 200 grader i cirka 12 minuter. Låt svalna lite.
  • Fortsätt med glasyren. Hacka chokladen. Blanda vispgrädde, socker, sirap och chokladen i en liten kastrull. Låt koka upp och sedan puttra sakta i några minuter. Rör hela tiden, annars kan fudgen bränna fast i botten av kastrullen och då smakar det bränt. Dra kastrullen från värmen och blanda ner smöret.
  • Låt fudgen svalna lite och häll den sedan över kakan/i formen. Låt kakan stå framme i rumstemperatur tills den inte är "ugnshet" och ställ sedan in kakan in i kylen och låt stelna i minst 3 timmar.
  • Det går lättare att ta ur kakan ur formen genom att skära med en kniv längs kakans kant. 
  • Servera gärna kakan med lättvispad grädde.
 Trevlig söndag!

Kram

4 kommentarer:

  1. Vilken kladdis. ☻
    Inte kan man äta för mycket av just den kakan. Det ser såååå god ut. Att sälja på blocket är verkligen suveränt. Men ditt vita skåp, nej sälj sängen så får du plats för skåpet. Hihi
    Vi har varit ute hela dagen. Grävt och planterat. Solen sken gott på oss och nu du är det verkligen vår.
    stor kram till dig. Kristina

    SvaraRadera
  2. Åh, den ser ljuvlig ut! Den där ska ska jag absolut prova att göra, tack för receptet!

    SvaraRadera
  3. Oj, så gott det ser ut! Tack för receptet - det här måste jag pröva! Fin ny vecka till dig!

    SvaraRadera
  4. Oj, så gott det ser ut! Tack för receptet - det här måste jag pröva! Fin ny vecka till dig!

    SvaraRadera