söndag 7 april 2013

Cykeltur i snöflingor

Hej!

Oj, oj vad jag är trött i mina ben i dag. Jag invigde mina nya tennisskor i går. Jag gick och sprang i nästan två timmar. Jag har inte sprungit sedan min första föddes och det är några år sedan. Det var tufft men roligt. Jag hoppas att jag orkar göra det till en vana.

I dag har det snöat, stora vackra flingor som försvann lika fort som de kom. Nu vill jag ha värme och grönska. Det har varit sol i flera veckor men frost på nätterna så det har inte blivit någon riktigt värme än.

Vi var ute och cyklat med barnen i dag. Den lilla tokcyklade runt runt av glädje. Det är ett heltidsjobb att springa efter henne och se till så att hon inte cyklar på något eller någon, stödhjulen reser sig från marken när hon svänger. Den stora är lite försiktigare och törs inte riktigt lita på att hon faktiskt kan cykla. Efter cykelturen belönade vi oss med cupcakes med nougatefrosting, mums!

Det har varit ett skönt lov och det är fantastiskt att få så mycket tid med sina älskade barn.



 





Här är receptet i fall ni blir sockersugna.

Nougatecupcakes med nougatefrosting   12 st           175 grader i 20 min.  

100 g rumsvarmt smör
1 1/4 dl socker
2 ägg
2 dl mjöl
1 msk kakao
1/2 tsk bakpulver
100g nötkräm (jag använde Nötcreme i storpack, ni vet de som finns i små påsar)
pappersformat

Frosting
60 g rumsvarmt smör
2 1/4 dl siktat florsocker 
60g nötkräm 
Om du tycker att det blir för sött kan du göra som jag, tillsätta lite kakao.

1. Sätt på ugnen. Ställ pappersformar i en muffinsplåt. Vispa smör och socker krämigt, blanda ner äggen, ett i taget. Blanda mjöl, kakao och bakpulver i egen bunke och rör ner blandningen i ägg och sockersmeten. Vänd still sist ner nötkrämen.

2. Fördela smeten i formarna och grädda i mitten av ugnen i ca 20 min. Lyft ur dem ur formen och låt dem svalna på galler. 

3. Vispa under tiden smöret med florsockret( frostingen) till en krämig massa och blanda sedan ner nörkrämen. Skulle massan bli för lös kan du tillsätta lite mer florsocker men då blir det väldigt sött. Fyll frostingen i spritspåse och spritsa på kakorna. Garnera.


Trevlig fikastund!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar