torsdag 4 april 2013

Citronkladdkaka

Hej på er!

Det klart att vi skulle bli sjuk nu när det är lov, först den stora och sedan jag. Feber och snor i hela huvudet. Trist!

Det har inte hänt så mycket sedan sist, på annandagen trotsade mina föräldrar bakterierna och var här, det blev kall räkpaj och citronkladdkaka. Citronkakan blir bäst om den bakas ett dygn innan den ska serveras. Jag och den lilla gjorde kakan tillsammans och vi avstod från ströbröd, "Mamma jag tycker inte om "knastret".



 

 Här är receptet, jag serverade med lättvispad grädde och jordgubbar.



Citronkladdkaka

1 st citron
150 g smör
2 st ägg
1 tsk vaniljsocker
1,5 dl vetemjöl

Tillagningstid ca 35 min.

1. Sätt ugnen på 150 grader. 

2. Smöra och bröa en form, ca 20 cm i diametern. Smält smöret och låt det svalna.

3. Tvätta och torka citronen, riv skalet och pressa ur saften. 

4. Vispa ägg och socker vitt och fluffigt. Tillsätt vaniljsocker, citronsaft och skal, vispa på lägsta hastigheten

5.Tillsätt smör och mjöl, vispa försiktigt ihop allt och häll smeten i formen. Grädda mitt i ugnen i ca 30 min.
 (den ska fortfarande vara lite kladdig när den tas ut ur ugnen).

5. Servera med lättvispad grädde. 

Trevlig fikastund!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar