måndag 29 april 2013

Dán före dán före Valborgs dag

Hej på er!

Det har varit en lugn dag på jobbet.

I morgon är det Valborgsmässoafton och kungens födelsedag. Det blir att fira lugnt, den lilla är fortfarande krasslig och dessutom tänder kommunen brasan väldigt sent på kvällen. I morgon ska jag vara hemma och mysa med den lilla och alla bakterier, annars skulle jag ha arbetat full dag. Jag är lite avis på alla som har kort dag före helgdag.

När jag kom hem bakade jag en jordgubbspaj. Jag tänkte att vi skulle ha lite gott i alla fall, nu när det är helg mitt i veckan och kungen fyller år. Vi tänkte också passa på att ha grillpremiär i morgon kväll. J får stå ute och grilla medan vi är inne och dukar fint. Hur blir er Valborg?








Här är receptet.  
                  

Krämig jordgubbspaj                           Ugn: 200 grader

Pajskal: 
3 dl vetemjöl
1 tsk bakpulver
1 dl strösocker
100 g smör
1 st ägg

Fyllning:
250 jordgubbar
3 dl gräddfil
2 st ägg
1 dl strösocker
2 tsk vaniljsocker

Blanda alla ingredienser till pajskalet i en matberedare och blanda väl. Tryck ut degen i en smord pajform.
Fördela jordgubbarna ovanpå, dela ev. de stora gubbarna.
Blanda sedan ihop alla ingredienser till fyllningen och häll den över gubbarna.
Grädda i 25-35 min, provstickan ska vara torr men kakan ska fortfarande "dallra".
Precis före serveringen dekorera pajen med jordgubbar och pudrad florsocker.

Servera den med vaniljglass. De senaste gångerna har vi haft ägglikörglass....mums!



Trevlig kväll!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar