fredag 25 oktober 2013

Jipiiii! Höstlov!

Tjoho!

Hur är läget?

Här är allt bara bra. I dag började höstlovet och om jag ska var ärlig började jag dra ner på tempot efter onsdagen. De första dagarna i veckan har varit intensiva med sena kvällar. Jag har varit på trivselkväll i den storas klass och haft trivselkväll med mina nior.

Nu väntar en hel veckas ledighet, det känns skönt. Vi har firat i kväll med en mäktig varm smörgåstårta.

Ledsen att bilden är suddig

Den kanske blev lite väl rinnigt den här gången


Jag vet att jag skrivit det förut, fredagen är den bästa dagen på veckan. Det är två lediga dagar kvar och det är extra mysigt att tända ljus och äta något gott på kvällen. Barnen är nyduschade och efter en hel vecka i skolan sitter de trötta i soffan och tittar på tv. Det är lugnt och skönt.



Mina pelargonier börjar bli ledsna

Här är receptet på varm smörgåstårta.                         8 personer

6 halvor Hönekaka
1 purjolök
300 g champinjoner 
1/2 paprika i valfri färg
300 g bacon - jag tog kalkon
1 ask vitlöksost - jag tog Cantadou
5 dl crème fraiche
Salt & peppar
4-5 tomater
Riven ost - i massor!

Stek purjo, champinjoner, kött och paprika i en stekpanna.
Dra av pannan från värmen och blanda i vitlöksosten, crème fraiche, salt och peppar.
Bred röran i två lager. Sista kakan, den som ligger överst, ska inte ha någon fyllning.
Skiva eller hacka tomaterna och lägg dem på den översta kakan, toppa med riven ost.
Grädda i 200 grader i 20 minuter, osten ska få lite färg. 
Servera med sallad.

Nu ska jag mysa ner mig hos barnen och titta på reprisen av Dessertmästarna

Kraaaaaaaaaaaaam

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar