söndag 20 oktober 2013

När vintern kommer på besök.....

....fryser bilen.

Vaknade och upptäckte att det låg ett tunt snötäcke på marken, upptäckte också att bilen frös. Den stor på uppfarten - inte inne i garaget. Dörrarna hade fryst fast, mannen var borta och där stor jag med två små raringar som huttrade. Den minsta hade dessutom halkat på farstukvisten och gjort sig illa i stjärtamentet. Vad gör man, klockan tickade och barnen frös. Jo, jag drog och drog i det förb.... dörrhandtaget och hotade med att byta ut hela bilen mot en yngre, finare och mer tillmötesgående.

Till slut fick jag upp förarsidan, kröp bak till bakdörren och tryckte upp den inifrån med hjälp av benen. Barnen kom på plats, bältades och värmen drogs på. Jag insåg ganska snart att jag inte skulle kunna skrapa bort isen från rutorna, där satt vi lugnt i fem minuter tills isen på fönstren började smälta. Phu! Svettigt trots minusgrader! När jag lämnat barnen, på olika ställen, och kom till mitt skrivbord var jag alldeles slut.

Jag blir lika överraskad av kylan, isen och omständigheterna som vintern medför, trots att den kommer varje år :-). Som vanligt varar inte första snön länge och vi fick tid till att kratta löv och städa undad det sista från sommaren.

Min bror och hans sambo har hälsat på i helgen, trevligt. Vi fikade på kladdkaka med fudge och pratade...datorer...








Kladdkaka med fudge, som godis. Sött, sött och onyttigt!


Kladdkaka med fudge

Kladdkaka:

115 g smör
3 dl socker
2 ägg
75 g kakao
1/2 tsk salt
2 tsk vaniljsocker
1/2 tsk bakpulver
25 g mörka chokladknappar


Fudge:

75 g smält smör
1/2 dl Cane Syrup (sirap på råsocker)
1 1/2 dl vispgrädde
150 g mörka chokladknappar

Sätt ugnen på 175 g

Kakan: Smält smöret, rör ner chokladknapparna, låt det halvsmälta på svag värme.
Häll i socker och vispa ner äggen, ett i taget.
Blanda alla torra ingredienser och sikta ner det i smeten. Blanda.

Häll smeten i en smord ugnsform med löstagbara kanter.
Grädda mitt i ugnen i ca 25 min. Kakan ska vara fast men inte torr! Lår den svalna medan du gör fudgen.

Fudgen: Blanda alla ingredienser utom chokladen i en kastrull. Låt det småkoka i max fem minuter. Blanda i chokladen och rör tills allt har smält till en blank fin smet. Låt fudgen stå tills den svalnat. Häll den över kakan och ställ den i kylen, gärna över dagen/natten.

Servera med vispgrädde.


Kram

2 kommentarer:

  1. Men åh, så gott det låter(och ser ut)! Kakan gör sig super på det finfina fatet :).

    Kram Malin

    SvaraRadera
    Svar
    1. Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

      Radera