lördag 15 juni 2013

Skolavslutning

Hej!


Nu är det sommarlov! I alla fall för barnen. Den stora hade sin avslutning i fredags.


Efter en stressig morgon med locktång och nagellack sjöngs sommarlovet in av den stora. Jag måste erkänna att "Den blomster tid nu kommer" ger mig en speciell känsla, det var nästan att jag fick en tår i ögat. Alla barnen sjöng vackert, var så fina och så glada! Efter sång och fika stressade vi till mitt jobb och önskade alla mina elever en glad sommar. Jag vet inte om jag berättat att jag arbetar som högstadielärare. Jag "släppte" nior i år, lite vemodigt, de har utvecklats så mycket. Det är alltid lika spännande och intressant att följa deras resa, det händer så mycket på tre år. Alla elever satt så fint i klassrummet, uppklädda, lättade och väntade på betygen. Vi delade ut betyg, kramades och pustade ut, juni är en tuff lärarmånad med aktivitetsdagar, niornas avslutningsfest, studiebesök, "betygsgångest", dokumentation, samtal etc. Nu ska jag arbeta i två dagar till, sedan går jag på semester.

När vi kom hem firade vi sommaren med en fantastiskt god jordgubbskolapaj, supersöt så det är tur att gubbarna ger lite syrlighet.



Den bakas utan ugn. Här är receptet


Jordgubbskolapaj

I burk Kondeserad mjöl, á 400 g
150 g smör
300 g Digestivekex
1 l jordgubbar
ca 40 g riven blockchoklad
3 dl vispgrädde

Kolakräm: Ta av pappret från burken med den kondenserade mjölken och småkoka den oöppnad, utan lock, i ca 2 1/2 timme. Burken ska hela tiden vara täckt med vatten, fyll på efter hand. Ta sedan upp burken och skölj den med kallt vatten. Låt den svalna helt innan den öppnas. 

Botten: Klä en form med löstagbar kant med plastfolie. Smält smöret och mixa kexen i en matberedare. Häll i smöret och mixa lite till. Tryck ut blandningen på boten av formen. ( Jag tryckte upp lite av blandningen på kanterna också, bara för att det skulle se snyggt ut.) Ställ in formen i kylen i minst en timme. Lossa sedan botten från formen. Lyft upp den och dra försiktigt bort plasten och lägg den på ett fint fat.

Montering: Bred på kolakrämen på kexbotten. Spritsa eller klicka ut grädden på kolakrämen. Riv mjölkchoklad över grädden och avsluta med jordgubbar. Pajen blir godare om den får stå kallt innan severing. 

Den är supersöt, jag serverar den med extra gubbar brevid.

Njut!

Nu är det lördag och snart kväll. Är det något bra på tv?

Kramar 

 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar