söndag 11 augusti 2013

När semestern är slut.......

....ska jag....

Sitter här framför datorn och lyssnar på regnet som precis börjat att ösa ner och undrar var exakt runt sjön min man befinner sig. Han är nämligen ute och springer. Han sa lite kaxigt innan han stack att det är skönt att springa när det är fuktigt i luften men jag är tveksam om han menade så Här fuktigt.

Jaha, nu har dagen före första arbetsdagen kommit. Morgondagen till ära har jag färgat mitt hår brunsvart. Den lilla blev besviken, färgen i tuben var rosa och hon såg fram emot att få en rosa mamma. Nu står hon här och undrar om det var något fel på färgen eftersom mitt hår blev så mörkt.

Jag tänker alltid inför hösten att jag ska blir "duktig" och motionera regelbundet, äta bara nyttigt, vara social trots att jag alltid blir hösttrött och försöka piffa till mig lite, kanske ha något smycke på mig till jobbet. Många ger nyårslöften men jag ger "slut på sommarlöften". Samtidigt vet jag att när hösten kommer är jag tillbaka i fredagsmysonyttigheterna och vill sova längre på morgnarna, vilket gör att jag tar det första bästa jag ser i garderoben, det som är rent och minst skrynkligt.

På tal om att motionera, i går bestämde jag mig för att ge min stora en match i dansspelet. Jag måste erkänna att de 20 sista minuterna gick på vilja. Vi dansade i 1 timme och 15 minuter och jag tror att vi dansade oss genom varje land i hela världen. Nu kan jag bland annat indiska moves, texsas steps, kosacksteg och hawaiiansk hula hula. I dag kom jag nästan inte ner för trappen, fy vilken träningsvärk jag har.

I dag när det är lite tråkväder och träningsvärk passar det bra att baka (det är ju inte höst än), det blev Dummlegrottor.





 Här är receptet i fall ni blir sötsugna :-)         Dumlegrottor


25 stora eller 50 små.

1 1/2 dl strösocker
1 1/2 tsk bakpulver
4 1/2 dl vetemjöl
1 dl marsansåspulver för kokning
250 g smör
1/2 Dumlekola i varje grotta
Valfri Choklad för garnering/"lock"

Blanda alla ingredienser utom kolan i matberedaren, Kör i hop till en deg.
Rulla degen i längder och dela dem i bitar. Rulla varje del till en boll och lägg dem i formar. Gör en fördjupning i bollen och tryck försiktigt ner Dumlekolan. Tryck inte ner kolan hela vägen genom degen, då bränner den fast i plåten.
Grädda mitt i ugn i ca 12 min för de mindre formarna och 18 min för de större.
Ta ut kakorna och lägg på valfri choklad mitt på kakorna. Chokladen smälter och täcker kolan.

Jag hade lovat den stora att fixa chokladen varav det blev små små chokladbitar, det var gott det med.

Om jag ska summera sommaren/semestern tycker jag att det varit en kanonsommar, varmt badväder, långa och korta utflykter, god mat och trevliga sällskap. Vi har inte grejat så mycket med huset i år, utan njutit av att det faktiskt har varit en badsommar. Jag hoppas att jag laddat mig med solenergi och att hösten blir fin. En solig småkylig (icke-blåsig) höstdag är fin den med.

Nu ska jag planera inför morgondagen och titta bland mina två juveler och se om jag kan piffa till mig i morgon. :-)

Kram på er!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar