söndag 25 augusti 2013

När gipskatten har brutit armen....

....skriver hon önskelista till fröken.

Hejsan!

Bara sol och värme, härligt.

I dag har fina K varit hos mig en kortis, vi var duktiga och jobbade inne trots solen. Jag ska snart berätta vad vi jobbar med så här i smyg. Jag kan avslöja att det är något jag blir glad över, är lite klurigt och ger oss beslutsångest.

Mannen är ute och springer och barnen tittar på Emil. Ja, jag vet, de är inne fast det är sol, orsaken är att de behöver vila. Den lilla har snor i hela huvudet och gipskatten måste vila armen. I morgon ska hon till skolan och jag har lovat att följa med henne och lämna ett handskrivet brev till fröken. I brevet står det att om det blir svårt att leka på skolgården/rasterna vill hon vara inne med sin bästa kompis, hon vill gå in och ut ur klassrummet sist så att ingen stöter till hennes ljusblåa arm. Det står också att det minsann inte går att simma när man bara kan röra en arm, plus några andra praktiska problem som hon vill ha lösta innan hon tar tag i skolarbetet. Fungerar det bra i morgon är tanken att hon ska vara med på lektionerna men inte på fritids, hur vi löser det i praktiken vet vi inte.

I kväll blir det varma smörgåsar med makrill, det åt jag jätteofta som student. Billigt, snabbt, gott och nyttigt....förutom ketchupen....barnen tycker att det är gott och vill hjälpa till. Nu ser det ut som Stockholms blodbad i köket, ketchup och tomatsås överallt, jättepraktiskt i ett vitt kök. Den lilla har inte riktigt kläm på den där finkänsliga finmotoriken och gipskatten har ju bara en arm att jobba med. Efter att ha sanerat köket i en kvart står nu mackorna i ugnen.






Här är receptet - om ni gillar makrill.                        175 grader i ca 15 min

Toast eller formfranska.
Makrill i tomatsås, ca två burkar till åtta stycken.
Ketchup efter smak.
Torkad oregano, ca 1-1 1/2 msk. Ta inte för mycket, då blir det beskt.
Massor av riven god ost, bara att ösa på...

Smöra brödet tunt med bordsmargarin.
Blanda ketchup och oregano, bred blandningen över brödet.
Dela makrillen i mindre bitar och lägg den på ketchupblandningen.
Toppa rikligt med riven ost och grädda dem i ca 15 min. Brödet ska vara lätt krispigt och osten helt smält.
Servera med en gurksallad.

I kväll ska jag och gipskatten titta på Diggeloo, mysigt. Det enda bekymret är hur hon ska kunna sitta still när det spelas musik, för musik och dans, det är det bästa.

Trevlig kväll!

Kram

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar