måndag 10 mars 2014

Fem nyanser av grått


Trots dagens rubrik blir det en historielektion.

Mina svärföräldrar är på kryssning i Asien och de ska bland annat besöka Kina, vilket fick mig att leta på den ensamma soldaten (kompisen har Js bror) som J köpte när vi var och besökte Terrakottaarmén i Xian. Vilken upplevelse det var, känslan ger mening till uttrycket " historiens vingslag" och vilket arbete de lägger ner på att ta fram och bevara allt. Varenda liten bit används, de bokstavligen limmar ihop det som är trasigt, alla är inte trasiga, en del är hela. De högsta soldaterna är upp till 195 cm långa, beroende på grad (det lär finnas sju) och jag har själv varit med och tittat när en ensam kvinna med munskydd försiktigt placerade rätt bit på rätt plats. När vi var där hade de inte grävt ut allt, en stor del var fortfarande täckt med jord. Vår guide berättade att Kjejsarmausoleet anses vara heligt och en legend säger att runt kejsaren står laddade armborst som avfyras om någon gräver vid dem, det är tvesamt om de kommer att gräva fram det.

Den där (förste) kejsaren Qin var grym, alla som var med och byggde upp alla hästar, vagnar och soldater fick offra sitt liv för att hemlighålla det. Kjejsaren skulle skyddas även i döden, en annan orsak till bygget tros vara att före Qin begravdes kjejsaren tillsammans med hela sitt "hov", döda eller levande vilket inte fungerade eftersom kött multnar och försvinner.

Det påbörjades 246 f. Kr. och det tog 39 år att tillverka alla (och de hann inte ens klart). 700 000 hantverkare arbetade med dessa 8000 soldater, hästar, vagnar och kjejsarparet. Imponerande! Och tänk att det upptäcktes av bönder 1974, som grävde brunnar. Jag gissar att de blev förvånade när de fick upp ett huvud ur gropen. Nog om historia, det börjar bli en uppsats och jag börjar låta som min J.

Av någon anledning kan jag inte rotera bilden. All fakta är från vår kunniga guide.
Jag avslutar med en detaljbild fån vår ensamma "terrakottaturistsoldat".

Trevlig dag!

1 kommentar:

  1. Tack för en intressant historielektion och för fina foton!
    kram M.E

    SvaraRadera