söndag 23 mars 2014

Kvar

Hej på er! 

I dag har jag och mina tankar varit ute på en långpromenad i solen och som sällskap hade vi blåsten. Det bokstavligen tokblåste.

När det blir vår och solen kommer fram får allt en annan färg, en vackrare färg (kanske inte allt, det är nog att överdriva, det blir ju gansk dammig ute på våren). Det är som att se saker med nya ögon.

Överallt i den lilla staden finns dessa slaggstenar, det är en restprodukt från järnframställningen och av slaggstenen görs det smyckesstenar, den fina blåa Bergslagsstenen. Här finns dessa kvadraten både inne i staden och i skogen, både som en del av hus och som ensamma överblivna block. När jag var liten lekte vi med dem. Jag tyckte och tycker fortfarande att den mörka havsgröna färgen är finast, den som det inte görs smycken av.


Nu kommer min bror och hans alldeles nyblivna fru och ska gratta den yngsta.

Kram

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar