fredag 11 april 2014

Det här med att ha ett intresse för att dekorera...

....överförs lätt till barnen.....

...och när M går loss blir resultatet så här.


Fredag och kvällens kycklingrätt är kycklinggratäng med mango chutney.


Det är en superenkel rätt med lite styrka i. Det går också bra att byta ut kycklingfilé mot fläskfilé.


Det här med att spontant fota sin mattallrik blir sällan bra, men jag lovar, det är gott!

Jag har skrivit receptet tidigare men här kommer det igen. Receptet är till fyra personer.

Min mammas Kycklinggratäng

4 st Kycklingfiléer i strimlor, eller en hel färdiggrilladkyckling (jag har alltid använt filéer)
1 röd paprika i bitar
2 hg färska champinjoner i skivor

Gratängsås:
1 dl matlagningsgrädde
2 dl crème fraiche
1-1/2 tsk Sambal Oelek
1-2 pressade vitlöksklyftor
1 dl Mango Chutney
Salt & peppar
Riven ost 

Skiva champinjoner och paprika. Stek grönsakerna tillsammans i en stekpanna och lägg blandningen åt sidan. Strimla kycklingen och stek köttet. Salta och peppra.
Blanda ner kött och grönsaker i en ugnsform.
Blanda alla ingredienser till såsen och häll den över kött och grönsaksblandningen.
Toppa med riven ost.
Gratinera i 225 grader i ca 15-20 min.
Servera med Basmatiris och sallad.

Trevlig spis!



1 kommentar:

  1. Härligt med sådana dekorationstalanger!
    Önskar dig en riktigt skön helg!
    Kram Maria

    SvaraRadera