tisdag 29 april 2014

Nygräddat till frukost

Jag blev hemma i dag också, kroppen sa i från redan när jag klev upp ur sängen. Det gungade och jag kallsvettades, jag har ingen feber men är matt. Jag börjar bli stressad och lite rastlös. Jag vill komma i gång med terminens sista arbetsområden och när man släpper nior är det mycket annat praktiskt och roligt som skall hinnas med.

Jag har bakat matbröd, vilket inte hör till vanligheten. Det blev omtyckt, speciellt av den äldsta. Jag bakar mycket men nästan alltid söta bakverk, helst något med choklad i. Degen jäser i kylen över natten och bakas ut på morgonen. Lyxigt! Jag hittade receptet hos hittarecept.se, tyvärr kan jag inte länka för av någon konstig anledning fungerar det inte. 


Här är receptet:

Kalljästa Rågsiktsfrallor

25 g jäst
4 dl vatten
1 dl mjölk
1 msk flytande honung
1,5 tsk salt
570 g vetemjöl special
60 g rågsikt

eller
25 g jäst
5 dl vatten
1 msk flytande honung
1 msk matolja
2 tsk salt
12 dl rågsikt


På kvällen: Smula ner jästen i en degbunke och rör ut den i 1 dl vatten, tillsätt sedan resten av vattnet och mjölken. Häll i salt, honung och till sist mjölet. Blanda snabbt ihop till en deg, den ska vara lite kladdig. Strö över mjöl och låt den vila i rumstemperatur i ca 30 minuter. Täck den sedan med plastfolie och låt den stå i kylen över natten.

På morgonen: Sätt ugnen på 225 grader. Häll upp degen på mjölat bakbord. Knåda inte! Tryck försiktigt ut degen med fingrarna till en rektangulär platta, ca 2 cm tjock. Skär ut rutor i önskad storlek och lägg dem på bakpappersklädd plåt. Strö över lite mjöl och grädda dem i 15-20 min.


Trevlig dag!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar