söndag 21 juli 2013

Frapino smaksatt med vaniljglass

Hej på er!

I dag har det varit varmt. Badvarmt. Tyvärr drack den lilla upp halva sjön när vi badade senast. Hon kastar sig i vattnet och simmar runt och tokskrattar av glädje, vilket gör att det blir en hel del "kallsupar". Det jag försöker komma fram till är inte att det inte finns något vatten kvar i sjön utan att hennes lilla mage inte är i form av all sjövatten och måste avstå från bad i några dagar. Som tröst har vi tappat upp ljummet vatten i vår uppblåsbara lilla "plaskpool", nu trängs både den lilla och den stora i ca 25 cm högt vatten. Själv satt jag med fötterna i vattnet och drack en iskall Frapino smaksatt med vaniljglass. Barnen fick jordgubbsmilkshake.



Så här gjorde jag min Frapino:

Jag låter min man göra en dubbel espresso, varför? Jo, för att jag tycker att det är lite "bökigt" och kladdigt att "packa" kaffepulvret och rengöra "det där kaffepulvret ligger i". Efter det kyler jag espresson med två isbitar. Det måste vara espresso, bryggkaffe smakar blä. Ska det vara bryggkaffe använder jag nymalda kaffebönor med smak av Irish Cream, det finns i nästan alla kaffe och tebutiker.
 Sedan mixar jag vaniljglass tillsammans med ca 3/4 dl mjölk, det beror på hur tjock konsistens och hur mild smak jag vill ha den. Mängden glass beror på hur sugen jag är på glass :-). Jag tillsätter en tesked vaniljsocker och häller allt över kaffet. Det blir supergott, svalkande och uppiggande. 
Jag vet att många kaffedrickare har svårt för kallt kaffe, min man avskyr det och trots att han vet att han inte tycker att det är gott så måste han smaka en klunk av min....varje gång....(?) Guldfiskvarning?

Trevlig kväll!

Kramar

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar