måndag 29 juli 2013

När man ska göra gott av potatis

I dag har jag inte gjort något nyttigt, bara varit. Mannen var på jobbet fast det är sommarlov och solsken. Det blev inget dopp i dag trots att det har varit hett och trots att grannen tipsade oss om en väg ner till ån som ligget ca 30 m från oss. Varför har vi inte badat där...jo, för vi måste korsa järnvägen och det känns lite småförbjudet....sån är jag.

Nu i kväll gjorde jag min favoritpotatissallad. Superenkel och inte så mäktig som den köpta lätt kan bli och dessutom är den bra för oss som är laktosintoleranta.

Så här gör jag:

Jag hackar rödlök och/eller purjolök beroende på vad vi ska äta till (om det är lax använder jag purjo), i dag fick J bestämma och det blev olika sorters korvar på menyn.
Jag blandar också i kapris, helst de stora och gräslök från trädgården.
I dag fick några körsbärstomater också åka i eftersom vi hade några ensamma kvar i kylen. Det bästa är att man kan helt enkelt blanda i det man vill, i bland tar jag i fetaost och oliver.




Fatet är grekiskt, det har jag köpt på Samos för tio år sedan.


När jag blandat allt "grönt" lägger jag i varm (delad) potatis över det gröna. Det är viktigt att den inte har kallnat. Sedan är det dags för det gottiga, dressingen.

Dressing:

Dressingen består av balsamvinäger/balsamico, olivolja, dijonsenap, flytande honung, vatten och peppar. Börja med att blanda vinäger och sena än balsamvinäger.
Tillsätt olivolja under omröring / vispning. 
Honung och vatten tillsätts efter smak beroende på hur stark och hur sött dressingen ska vara. Tänk på att balsamico är sötare.
Avsluta med peppar och ev. salt. 
Slå drygt halva dressingen över den varma potatisen och låt den sugas in i potatisen. Innan servering hälls resterande dressin i. Blanda runt och njut.

Tyvärr blev kortet på den färdiga potatissalladen suddig. Det här potatissalladen är från tidigare i sommar och saknar tomater
Den lilla tycker inte om potatissallad och fick kokt potatis i en rosa hjärtgratängform och tänk vad det blev gott med potatis. Hon klämde tre potatisar med ketchup och gurka, hon som annars äter allt på tallriken utom potatisen.

Ha det gott i värmen! Jag såg på klart.se att det ska bli molnfritt och 31 grader till helgen. :-)

Kram på er!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar