onsdag 10 juli 2013

Pysseldag

Hej på er!

I dag är det "tråkväder. Det är kallt, mulet och blött i gräset efter nattens regn. Vi har varit inne hela förmiddagen och pysslat, vi har gjort studsbollar och suddigummin.

Först valdes färgen ut till sudden, de tillverkas av en lera som knådas mjukt och trycks ner i en form eller formas efter egen design. Den lilla ville använda formarna och den stora gjorde egna. När de tryckts ut i plastformen ställde vi den i frysen för att lättare få loss dem innan de bakas i ugnen. Massan till studsbollarna är ett grovkorningt pulver som hälls i formar och doppas i vatten, då sväller kornen och blir en geléklump. :-)


 

Det var en låååång väntan för en fyraåring. Först skulle formen doppas 5 min i vatten, sedan torka/vila 15 min innan de kunde öppnas och tas ur formen och till sist torka ytterligare i 10 min innan de kunde studsas. "Leran" till sudden skulle vila i frysen i 20 min, ugnsbakas i 10 min till och svalan innan de blir suddvänliga.






Här är resultatet, de studsade hyfsat högt. På bilden nedan har en sudd smugits med på fotograferingen.





Resultatet blev fint, för fina för att sudda med enligt båda barnen, så nu ligger de fint inlindade i "prasselpapper" i en skokartong. :-)

Nu leker båda barnen med kompisar så både jag och mannen sitter framför skärmen.

Trevlig dag!

Kram

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar