måndag 12 januari 2015

Ljummen ananaspaj

Hej!

Måndag och rutiner. Matlådan ska göras, kläder till små ska läggas fram och väskor ska packas. Jag är stundtals beroende av rutiner, speciellt på mornarna. Jag har svårt för att gå upp ur den varma sängen och när jag väl gör det är schemat tajt. Jag är alltid sist färdig. Det blir så när små ska ha hjälp med tandborstning, hårborstning och hård resor över stövlar.

Det har varit en bra helg med bus ute och sött inne. I helgen kalasade vi på krämig ananaspaj. Det finns många goda recept, det här är mitt.
Pajdeg:
150 g smör
1 dl socker
3 dl vetemjöl
1 tsk bakpulver

Fyllning:
1 (stort) ägg
1 1/2 dl crème fraiche
1/2 - 3/4 dl dl Kesella vanilj
3/4 dl socker
1 tsk vaniljsocker
500 g krossad ananas

Blanda samman alla ingredienser till pajdegen och tryck ut den i en smord pajform, gärna en med löstagbar kant.

Blanda ägg, crème fraiche, kesella, socker och vaniljsocker. Låt ananasen rinna av och blanda ner den i smeten. Häll fyllningen i pajskalet och grädda mitt i ugnen, 175 C, i ca 40 min. Kanten ska få lite färg.

För laktosintoleranta! Använd 2 dl laktosfri crème fraiche och uteslut kesellan.

Servera den ljummen med vaniljglass. Yummie!
Kram





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar