torsdag 1 januari 2015

Välkommen 2015!

Nytt år och nya utmaningar!

Vår jul har i brist på snö gått i vitt, vitt och vitt, undantaget de röda kulorna i granen och två ljuslyktor på bordet.
Hej alla fina!

Jag tänkte först göra ett försök till en årskrönika men det blir för mycket känslor, i stället blir det som vanligt ett kollage över månaden som gått och eftersom december är en händelserik månad slår jag på stort.

 December och julen är barnens tid och vi hade det "busy". Vi startade upp december med att fira T på sin födelsedag, det var både tjejlunch och "vuxenkalas". Det blev lucia och barnen lussade, vi åkte från skola till skola, T var lucia och fick både sjunga och rimma på vers. M valde att vara tärna, hon ville ha fint tjockt glitter i håret. I slutet av terminen hade T dansuppvisning och var barbiedockor i en leksaksaffär. Allt var fint och mammahjärtat svärmade över. 








Till slut fick vi alla jullov och tomten lämnade sin säck på trappen hos mina föräldrar. Den här gången hade tomten inte haft för bråttom, ingen luva hade, till M besvikelse, fastnat i äppleträdet. Vi förklarade att tomten nog hade lärt sig av förra året och att han inte ville frysa om huvudet ett år till.








Granen pyntades, både den lilla och den stora. Jag fick rätta mig efter majoriteten och granen dekorerades i rött och guld. Jag pyntade min bordsgran från IKEA i guld, svart och vitt.

Naturligtvis har vi ätit en hel del sött. T gjorde cupcakes till sina födelsedagslunch, och de toppades med turkos frosting och stjärnor i guld. 

Lussebullarna bakades något sent men har gått åt. Jag bakar dem alltid som "vanliga" bullar och tillsätter riven mandelmassa, vilket egentligen inte är det bästa eftersom vi har allergiker i huset.

Bountybollar och chokladfudge blev det enda julgodiset, Merci och en Paradisask från Marabou fick fylla upp godisförrådet. Det är första julen utan egengjord Rocky Road. Jag skrev tidigt i december att jag ville baka något med saffran varje advent och lyckades också få till några saffranskladdkakor. Den obligatoriska saffranspannkakan á la Ernst blev julaftonens efterrättskaka.

Jag hoppas att ni alla haft ett fint år!

Kramar Lena

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar