onsdag 25 februari 2015

Kyckling i stället för kassler

Ett tips!

Hej!

Jag vill tipsa er om en superenkel rätt. Jag tycker mycket om gratänger (ni vet, grädde och smält ost). Det är smidigt med rätter i ugnen, speciellt när tiden inte räcker till.

Jag var ute på en bloggrunda och såg den här rätten "svischa förbi". När jag sedan skulle leta på receptet kom jag inte ihåg var jag sett den, till slut sökte jag på recept.nu och hittade det. Egentligen ska det vara kassler i gratängen men vi hade kyckling hemma så det fick bli fågel.

Italiens (kassler) kyckling

Sätt ugnen på 225 grader.

Skiva eller strimla 3-4 st kycklingfiléer. Bryn dem lätt och låt dem nästan gå gå färdigt i ugnen.

3 st hackade tomater
1 kruka färsk basilika
3 vitlöksklyftor
1 dl grädde
1 dl crème fraiche
2.5 msk tomatpuré
150 g mozzarella i bitar
salt & peppar

Låt kycklingen vara kvar i gratängformen. 
Lägg på tomaterna över köttet.
Blanda övriga ingredienser utom osten och smaka av. Häll blandningen över tomaterna och kycklingen.
Toppa med mozzarellaost och gratinera i ca 15-20 min.

Servera med ris och sallad.

I ugnen, nästan klar.
Klar att ätas.
Snabbt, smidigt och gott!

Kram på er!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar