söndag 5 januari 2014

Trettondagsafton 2013

Hej på er!

I dag har det som vanligt varit mulet och regnet har bokstavligen hängt i luften. Vi var ute en kort stund efter lunch, det är skönt att få lite luft.

Jag har äntligen tagit mig tid till att följa några fotokurser på nätet. Det finns en uppsjö av bloggar och hemsidor som inte är så avancerade, till och med en amatör som jag kan följa stegen/momenten och trixa och mixa. Jag har insett att det tar tid och att det bästa sättet är naturligtvis att ta så många kort som möjligt. Jag försöker lära mig att ställa in allt rätt på kameran, det är mycket med ISO, vitbalans, bländare, exponering och slutartid. Jag har förstått att det är väldigt viktigt, speciellt för mig som inte äger något fotoprogram. Jag skulle gärna ha ett men då säger min man att jag skulle fastna framför datorn och han har nog rätt. Nu får ursäkta men det har liksom blivit min nya hobby och här kommer en rad bilder, tyvärr på samma motiv.

I de första  två fotona har jag testat att ändra vitbalansen. 



Det här kortet är jag mest nöjd med av alla 30 :-).


 Här ville jag få med ytan på hänget.


I fotona som kommer nu har försöka att ändra fokus, i den första bilden ligger fokus på kulan (den storas läppglans :-) ). I det andra fotot har fokus lagts på själva hänget.



I de sista korten vill jag få med lite av hängets baksidan. Tyvärr blev det med för mycket av ljuskoppen.

 Sitter ni och gäspar ? :-)  Jag kan inte säga att jag blev speciellt klokare efter alla kort, det är lätt att tappa bort sig i alla moment och justeringar. Det gäller att komma i håg vad som justerades och varför det behövdes till just det kortet. Hur som helst, det är väldigt roligt att knäppa med kameran och det är verkligen något "man lär så länge man lever", superkul!

 Uppmärksammar ni att det är Trettondagsafton? Vi ska äta lite småplock, kroppen vill ha "lätt" mat efter jul och nyår. 

Kram




1 kommentar:

  1. Visst är det ett underbart intresse att fotografera! Det är mycket att hålla reda på i början och det är öva, öva och öva ännu mer som gäller men med tanke på hur roligt det är att leka med kameran så gör det ju inget ;) Får jag tipsa om ett gratis bildbehandlingsprogram? Titta in på www.pixlr.com. Där finns både en mer avancerad version och en enklare och kreativ version.
    Hoppas att vi ses i Fotoutmaning vänner emellan!
    Kram Maria
    www.mariao.se

    SvaraRadera