onsdag 24 september 2014

Äpplekaka under ett (segt) täcke med smak av kola

Hej!

Helt plötsligt blev det minusgrader, frost i gräset, vissna petunior i ampel och is på bilrutorna. Trots kyla och en påbörjad förkylning har jag varit ute och gått i en timme. Nu efteråt känns det riktigt skönt. Antingen är jag tokförkyld i morgon eller så har jag svettats ut alla baciller. 

Det är ett riktigt äppleår i år och då passar det bra att göra en saftig äpplekaka. 
Seg äpplekaka med smak av kola och iskall vaniljsås gör att jag för en liten stund glömmer höstens kalla grader

Äpplekaka med smak av kola

3 stora äpplen, gärna lite syrliga

Smet: 

100 g smält smör
1 ägg
1 dl strösocker
1 dl muscovadosocker
1 tsk bakpulver
2 tsk vaniljsocker
kanel och socker efter smak

Skala och skiva äpplena i tunna skivor.
Smält smöret. Vispa ägg och socker poröst. Blanda i smöret i äggvispet. Tillsätt alla de torra ingredienserna, utom kanel och socker.
Lägg äpplena i en ugnsform och strö över muscovadosocker och kanel efter smak.
Ringla eller klicka ut smeten över äpplena. Strö lite muscovadosocker över smeten och grädda i 175 grader i ca 30-40 minuter, beroende på äpplesort.
Servera med kall vaniljsås.

Om kanelen utesluts smakar kakan mer kola.


Smeten luktar och smakar kola, mums!


Den här smeten använder jag till nästan alla bär och frukter. Den passar utmärkt till hallon och då river jag i lite vit choklad.

Nu ska jag ta och brygga mig en stor varm kopp kaffe och äta upp de sista smulorna.

Vi ses!

Kram Lena

1 kommentar:

  1. Gud så gott! Det måste vi testa. Tack snälla för receptet. Jag bjuder också på gottigt hos mig i dag.
    Kram Kristina

    SvaraRadera