måndag 29 september 2014

Långkok och långdragen förkylning

Hej!

Nu är hösten här och då blir det långkok på nötbog. Jag tycker att det smakar bäst när man skär ut grytbitar själv från ett helt köttstycke och inte köper färdigskurna.
Vi följer inget recept utan tar det vi tycker är gott.

Så här gör vi: Den här gången stekte vi först lök, paprika och champinjoner och lade det åt sidan, sedan bryntes köttet. Efter det fick köttbitarna fortsätta i La Creuset, och fick puttra där i flera timmar tillsammans med vatten, oxfond, Sambal oelek, skivad vitlök, soja, (ev. vin) paprikapulver, cayennepeppar och svartpeppar.

Mot slutet tillsätts grönsakerna och innan servering lite crème fraiche för att runda av smaken. Vi serverar med ris men det går alldeles utmärkt med kokt potatis.


Helgen har bjudit på sol, värme och förkylning. Jag stod emot länge men fick till slut inse att jag var besegrad. Veckan har varit uppbokad med lära känna samtal och Nätverksträff och då är det inte läge att vara hemma och snora. Jag har så svårt att vara hemma om jag bara" är förkyld och om Alvedonen hjälper. Jag tänker alltid att jag måste till jobbet, annars blir inte mötet av eller annars får jag bara dubbelt så mycket att göra när jag blir frisk. Känner ni igen er? Att det ska vara så svårt att vara sjuk! Mina kloka, omtänksamma, snälla lagkamrater fick mig till slut att ställa in min sista lektion och åka hem. När jag kom hem slappnade jag av och då bröt förkylningen ut och nu har jag förbrukat en halv regnskog i pappersnäsdukar. Jag sitter här med huvudvärk och värk i bihålorna och funderar på om jag inte ända skulle pallra mig till jobbet i morgon, det går nog bra. 

Vi ses!

Kram

1 kommentar:

  1. Halloj!
    Långkok hör hösten till, sååå got.
    Krya på dig och välj hälsan min vän.
    Kram Kristina

    SvaraRadera