tisdag 11 november 2014

Ett år äldre

Jaha, då har jag blivit ett år äldre och fått fler gråa hårstrån men det är väl som det ska vara. 

Hej!

Vi började att smygfira lite på fars dag, det är mest praktiskt att slå ihop dagarna. När jag var liten (yngre) tyckte jag inte om att dela min dag med min pappa, i dag är det bara roligt. 

Vi kalasade på smörgåstårta och ljummen ananaspaj med vaniljglass. Bilder på pajen kommer senare.
Så här gjorde jag min smörgåstårta.

Grundröra:
Crème fraiche
Majonnäs
Lättvispad grädde
ev. pepparrotsvisp
Blanda efter eget tycke, jag blandar i minst av grädden.

Fyllning 1:
Rökt skinka alt. bredbar leverpastej
Gurkmajonäs, alt. Bostongurka

Fyllning 2:
Ägg
Skinka
Grundröra
ev. Pepparrotsvisp

Fyllning 3:
Skagenröra
(det går bra att utesluta denna fyllning om det är någon som inte tål skaldjur)

Garnering:
Rostbiff
Skinka
Vindruvor
Ägg
Räkor
Grönsaker
Frukt
Ostbågar (krossade)
Jag har aldrig gjort en smörgåstårta med vispad grädde och jag tycker att det blev lite tungt för magen och att smaken blev för mild, men den blev saftig och god. (Jag brukar använda gräddfil i stället.) Jag har heller aldrig haft krossade ostbågar på kanterna och det var ok, men tunt skivad gurka fungerar lika bra.

I dag blir det hämtmat, vi måste ju fira lite på den "riktiga" bemärkelsedagen.

Kram på er!

Lena





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar