onsdag 19 november 2014

Mammas tacopaj

Jag vill tipsa om en krämig god tacopaj som min mamma brukar laga. Den passar lika bra mitt i veckan som till fredagsmys.

Deg:
4 dl vetemjöl
50 g smör
1 1/2 dl mjölk
1/2 tsk bakpulver

Blanda snabbt alla ingredienser och tryck ut degen i en form med löstagbar kant. Låt degen gå upp några centimeter på kanten, all fyllningen ska få plats. Förgrädda pajskalet i ca 10 min.

Fyllning 1:
500 g köttfärs
1 påse tacomix
1 gul lök
1 dl vatten

Finhacka löken och bryn hacket med köttet. Blanda i kryddmixen och tillsätt vattnet. Låt allt småputtra i tills köttet är genomstekt och fått smak. Häll köttfärsblandningen i pajskalet.

Fyllning 2:
4 st hackade tomater
1 stor finhackad rödlök
4 msk majonnäs
4 dl riven ost
2 dl creme fraiche
salt &peppar

Blanda alla ingredienser och klicka ut toppingen över köttfärsen. Låt gå i ugn i ytterligare 10-15 min.

Servera med salsa och sallad.
Frasigt pajskal, mums!

Jag hoppas att ni har en trevlig onsdag och njuter av tända ljus i höstmörkret.

Kramar

1 kommentar:

  1. Åhh så gott det låter. Egentligen skulle det bli chilicon carne här i dag men......... Jag får nog kolla ingredienser i kylen och kanske tänka om. Det var länge sedan vi åt paj. Tack för tipset.
    Ha en fin torsdag.
    Kramen Kristina

    SvaraRadera