lördag 22 november 2014

I saffranstider

 Nu börjar den fina saffranstiden. Gult, gott och lyxigt!

Jag tänker att jag ska försöka baka något med saffran varje helg fram till jul. Det finns en risk att det blir ett krav och att våra saffranssmaklökar går i strejk. Vi får se.

Hej!

Mannen i huset är på Öl & Whiskeyfestival/-mässa och vi får se hur gott det var när han kommer hem :-). Vi tjejer har myst och bakat saftiga vaniljmuffins till T som har tjejlunch nästa lördag. Det är ett barnvänligt recept utan smält smör så risken för brännskador minskar avsevärt. Bilder och recept kommer i veckan.

Vinterns, den utan snö och minusgrader, första saffransbak blev en kladdis. Det finns många varianter på denna söta sak och jag bakade "den" utan mandelmassa. Jag hittade receptet hos Amelia och jag vet att Matplatsen är full av kladdkakor.

100 g smör
100 g vit choklad
2 ägg
2 dl socker
2 tsk vaniljsocker
2 1/2 dl vetemjöl
1-2 pkt saffran

Finhacka chokladen. 
Stöt saffran tillsammans med lite strösocker.
Smält smör på svag värme och när det börjar att smälta tillsätter du chokladhacket. Rör hela tiden så att det inte bränner fast i botten! 
Vispa ihop ägg och socker och tillsätt övriga ingredienser.
Häll smeten i en smörad form med löstagbar kant och grädda i ca 13-15 min. Jag lät min kaka gå några få minuter längre, en av våra fikagäster är inte är speciellt förtjust i det kladdiga. Personligen tycker jag att en kladdkaka ska vara lös och kladdig.

Servera med vispad grädde.

Nu ska vi fortsätta mysa här hemma. I kväll ska vi äta i soffan, framför tv men säg inget till J.

Kram kram

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar