lördag 22 februari 2014

Fröknäcke

Jag har för första gången bakat fröknäcke, supernyttigt och väldigt gott. Jag hittade receptet på nätet, tyvärr kommer jag inte ihåg var. Efter att ha läst ett tiotal recept bestämde jag mig för det här. Jag uteslöt mjöl och olja. Det tar sin lilla stund och knäcket ska gräddas i flera steg men det är det värt.


 Här är receptet om du vill prova.

135 grader/90 grader*2

4 dl vatten
3 1/2 dl hela linfrön
2 1/2 dl skalade sesamfrön
 1 1/2 dl pumpafrön
1 dl solroskärnor
1- 1 1/2 tsk salt 

Rör i hop linfrö och vatten i en bunke, låt blandningen stå i rumstemperatur i 30
minuter.

Blanda i resterande ingredienser, rör väl och låt vila i ytterligare 30 minuter.

Bred ut frösmeten på två bakplåtsklädda plåtar och grädda i 50 minuter.

Sänk temperaturen till 90 grader och grädda i 15 minuter. 

Öppna ugnsluckan och låt fukten vädras ut. Stäng inte luckan helt, sätt en trägaffel mellan luckan och ugnen, då går luckan inte att stänga. Grädda ytterligare i 15 minuter.

Ta ut plåtarna och bryt knäcket i önskad storlek.

Servera brödet tillsammans med mycket smör. Det är också gott med Brieost och marmelad och ett glas vitt/rött.


Baka och njut!

Kram



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar